Korgfjelltunnelen er den klart lengste av dem. Med sine 8 533 meter er den lengre enn de 11 andre til sammen. Den er også den nyeste. Den ble åpnet i 2005. De to eldste ble åpnet i 1968.
På grunn av den store variasjonen i alder er det også store forskjeller på hva som må gjøres i tunnelene.
Oppdraget er en totalentreprise, men den som får kontrakten skal ikke stå for prosjekteringen alene. Dette er en samspillkontrakt, Vegvesenet og entreprenøren skal samarbeide om prosjekteringen.
Vegvesenet har negativ opsjon på oppgradering av de fem korteste tunnelene. Det betyr at byggherren kan trekke dem ut av oppdraget. De fem tunnelene er kortere enn 500 meter og omfattes derfor ikke av tunnelsikkerhetsforskriften.
Den negative opsjonen kan utløses hvis finansieringen ikke går i orden. Oppgraderingen av de korte tunnelene finansieres over vedlikeholdsbudsjettet. Målt i kroner utgjør den jobben bare noen få prosent av hele oppdraget.
Tunnel | Kommune | Lengde i meter | Åpningsår |
Kvænflogtunnelen | Fauske | 1747 | 1968 |
Setsåhøgda tunnel | Fauske | 180 | 1968 |
Saksenviktunnelen
| Saltdal | 1148 | 1992 |
Saltnestunnelen | Saltdal | 466
| 1991 |
Dalmovikhalstunnelen
| Saltdal | 164 | 1991 |
Illhøllia tunnel
| Rana | 1260 | 2002 |
Nesset tunnel | Hemnes | 578 | 1996 |
Nordmarktunnelen | Hemnes | 184 | 1996 |
Finneidfjordtunnelen
| Hemnes | 857 | 1996 |
Breivikhammartunnelen
| Hemnes | 186 | 1996 |
Pytjehåjen tunnel | Hemnes | 110 | 1996 |
Korgfjelltunnelen | Hemnes og Vefsn | 8533 | 2005 |