Fjord1 som driver sambandet i dag, har gitt et anbud på 5,836 milliarder. Siste anbyder er Norled, som vil ha 6,085 milliarder.
Prisene kan virke svimlende, men det er verdt å merke seg at dette er en bruttokontrakt. Det betyr at alle billettinntekter tilfaller Vegvesenet. Den som får konsesjonen får en fast godtgjørselse for tjenesten.
Sambandet Halhjem-Sandvikvåg inngår i E39 i Hordaland. Konsesjonsperioden gjelder fra 1. januar 2019 til 31. desember 2026. Vegvesenet har opsjon på forlengelse av kontrakten i inntil fem år. Rederiene har priset drift i de fem årene i anbudene sine.
Årsaken for at Vegvesenet har opsjon på så lang kontraktforlengelse er planene om å erstatte sambandet med en fast forbindelse.
Målt i antall transporterte kjøretøyer er Halhjem-Sandvikvåg det tredje største i landet. I fjor ble det fraktet 966 568 kjøretøyer og 1 266 305 passasjerer i sambandet.
Den nåværende konsesjonen til Fjord1 gjelder ut 2016. Vegvesenet har tidligere utlyst drift for årene 2017 og 2018, men konkurransen ble avlyst. Nå er Vegvesenet i forhandlinger med Fjord1 om forlengelse av driften fram til utgangen av 2018.