Den nye hybridbilen utvikles hovedsaklig for det europeiske markedet, der etterspørselen etter dieselmotorer er størst, melder Nyteknik.se.
Klarer utslippsreglene
Motoren skal være i størrelsesordenen 1,6 til 1,8 liter, og utvikles av Isuzu.
Den skal klare de nye europeiske utslippsreglene (Euro 5) som trer i kraft i 2009, og som nevnt først og fremst brukes i den nye hybridbilen.
Diesel uvanlig
Toyotas nåværende hybridbil, Prius, finnes kun med kombinasjonen bensin- og elmotor, noe som passer godt både i Japan og USA, der dieselmotorer er uvanlige.
Men i Europa er dieselmotorer langt mer populære, og i mange land selges det til og med flere dieselbiler enn bensindrevne biler, noe Toyota sannsynligvis vil dra fordel av.
Japan og Polen
Årsproduksjonen av motoren beregnes til 200 000 i året, og produksjonen kommer sannsynligvis til å ligge i Polen og\eller Japan.
I fjor kjøpte Toyota 5,9 prosent av aksjene i Isuzu. Tanken var da at selskapet skulle hjelpe Toyota med å utvikle mindre dieselmotorer.