I mange norske byer kan passasjerer nå følge med i nyhetsbildet på skjermer i bussen.
Fire ganger i timen oppdateres nyhetene fra studio i P4 via en server til PC-en om bord i bussen via mobilnettet.
Pengestrøm
Selvfølgelig gjør ikke busselskapene dette av ren godvilje. De tjener penger på å leie ut plassen til utstyret om bord i bussene.
I motsetning til de tradisjonelle reklameplakatene, gjør nyhetene som beveger seg over bunnen av skjermen passasjerene mer interessert i å se på skjermene. Samtidig får de med seg reklamen.
Samarbeidsprosjekt
Selskapene Digital Posters i Oslo og Siemens Business Services (SBS) har utviklet det nye systemet og solgt det til busselskaper i en rekke norske byer. SBS står også for installasjon, drift og vedelikehold. Til sammen har de montert systemet i rundt 300 busser.
– Hvis vi selger slike til 1000 busser, dekker vi 80 prosent av dem som reiser lokalt med buss i Norge, sier adm. direktør i Digital Posters, Pål Arne Grøttem.
Over mobilnettet
Nyhetsdataene overføres til bussen over GPRS.
Selv om slik dataoverføring har forholdsvis lav datarate, er det mer enn nok til tekstinformasjonen til nyhetsvisningen. I tillegg virker det nesten over alt i landet.
Reklameplakatene, derimot, krever mer av dataoverføringen. Det er løst ved at bussene automatisk kobler seg opp på et WLAN når de er tilbake i depotet.
Etterfylling
– Det er først når sjåføren har skrudd av tenningen at oppkoblingen skjer. I løpet av 90 minutter vil PC-en etterfylle den nye reklamen og eventuelt oppdatere programvaren. Etter at dette er gjort, skrur PC-en seg av slik at den ikke bruker mer strøm fra bussens batteri, sier markedssjef i SBS, Pieter Spilling.
PC-en i bussen er en vanlig mikro-PC som er bygget om for 12 volts drift og tilpasset for å være robust. Den kommuniserer med en server som står i depotet som igjen er forbundet via ADSL med den sentrale serveren til Digital Posters.
Skreddersydd reklame
– Nå arbeider vi med å videreutvikle systemet slik at det kan utnytte data fra en GPS-mottaker i bussen. Det vil gjøre det mulig å skreddersy reklame helt ned til det individuelle stoppested. Passasjerene kan få vite hvilken butikk som har salg like før de går av bussen, sier Spilling.
Grøttem mener det er mange fordeler med å distribuere reklame på denne måten.
Det er svært enkelt å oppdatere skjermbildene fra bilder som skal ut til alle bussene over hele landet helt ned til den enkelte buss.
Lett jobb
- Tenk hvilken jobb det er å oppdatere en plakat i hundrevis av busser over hele landet, for ikke å snakke om ulike plakater til ulike bussruter? Det er ikke bare her til lands dette er interessant. Vi har fått henvendelser fra utlandet som også er interessert i systemet. Vi er ikke interessert i å konkurrere direkte med de store internasjonale reklamekjedene, men å ta markedet fra det lokale planet og oppover, passer oss bra, sier Grøttem.