Trafikksikkerhetsforeningen (TSF) støtter Nye Veiers forslag om å bygge «smarte» firefelts motorveier med bredde på 19 meter i stedet for dagens standardbredde på 23 meter. Foreningen mener det vil være tryggere med smal firefeltsvei og fartsgrense 110 kilometer i timen på strekninger med for lav ÅDT til å forsvare fullbredde-motorveier, enn å bygge veier med.
Til Veier24 sier daglig leder i TSF, Geirr Tangstad-Holdal at dersom disse veiene bygges med overvåking av veibanen med både sensorer i veidekket og kameraer, så vil det oppheve faren ved smalere veiskuldre, fordi man kan bruke digitale veiskilt til å senke fartsgrensen midlertidig og varsle trafikanter dersom noen får motorstopp eller mister last.
![På tross av både membran og betonghvelv i den nye Mossetunnelen klarer ikke entreprenøren å få tunnelen tett nok.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846517/IMG_8863-Edit.jpg)
Mossetunnel-problemene: Vurderer full utstøpning
Vil ha mest mulig sikker vei
Nye Veiers 19-metersforslag kom i selskapets høringsuttalelse til Vegvesenets utredning av blant annet firefeltsveier kontra trefeltsveier på strekninger med ÅDT rundt 6000. I denne utredningen lanserer Vegvesenet en smalere motorveitype enn de 23 meterne som er standard bredde på firefeltsveier i dag. Bredden på 20 meter i Vegvesenets forslag oppnår man ved å krympe bredden på veiskuldrene. Nye Veiers forslag innebærer at det i tillegg tas bort en meter fra midtskillet mellom de motgående kjørefeltene.
Tangstad-Holdal sier at det primært er Nye Veiers forslag foreningen nå vil støtte.
– Det som er interessant for oss er å få flest mulig kilometer sikker vei. Etter det vi fikk vite på Veisikringskonferansen i forrige uke, vil Nye Veiers forslag gjøre det mulig å bygge mer sikker vei, så da støtter vi det forslaget heller enn Vegvesenets forslag, sier han.
Med denne støtteerklæringen har Trafikksikkerhetsforeningen og Trygg Trafikk, stikk motsatte meninger om Nye Veier-forslaget. Trygg Trafikk meldte onsdag at de fryktet at flere raske firefeltsveier ville føre til flere alvorlige ulykker.
Det er TSF uenig i.
![Norge kan få en tilsvarende lov som i Danmark, der råkjørere kan få bilen inndratt.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834557/NTB_W8Oq4H3_ELo.jpg)
Norge kan få tilsvarende lov: Over 3000 tatt for «vanviddskjøring» i Danmark
– Var «dødsveier» med 80-grense
– Bakgrunnstallene fra TØIs rapport, som Trygg Trafikk viser til, konkluderer ikke entydig med at økt fart på nye motorveier er farligere enn tofeltsveier med forbikjøringsfelt og fartsgrense på 90 kilometer i timen. TØI sier at erfaringene med den type vei er for små og for ferske, sier Tangstad-Holdal.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han mener at fart ikke er ensbetydende med flere drepte og hardt skadde, men at standarden på trafikkmiljøet avgjør konsekvensene av økt fart.
– Dette har vi beviser på både på E18 gjennom Vestfold og E6 i Østfold. Begge disse strekningene var tidligere «dødsveier» med fartsgrense på 80 kilometer i timen. Etter at veiene ble bygget ut, er de blitt trygge og gode veier, selv om de har fartgrense på 100 og 110 kilometer i timen, sier TSF-lederen.
![Den undersjøiske Nappstraumtunnelen (1780 meter lang) er en del av E10 i Vestvågøy og Flakstad kommuner.](https://images.gfx.no/130x87/2740/2740973/DSC01840.jpg)
Vegvesenet prøver igjen: Hvem vil oppgradere Nappstraumtunnelen?