Infrastruktur og transport er avhengig av nytt tankegods for å fine gode løsninger på gamle problemer.
– Vi prøver å løfte oss ut over debatten om enkelte små veistubber skal bygges eller ikke, og heller se på hva slags infrastruktur vi trenger for å ha et konkurransedyktig næringsliv i 2040, forteller John Raaheim som leder arbeidet.
Les også: Dødsveien RV3: - En skam
Framsyn
Prosjektet, kalt «Teknologisk framsyn – morgendagens infrastruktur», ble startet sommeren 2007. Alle Tekna-medlemmer ble invitert til å komme med innspill, uavhengig av eget faglig ståsted og bakgrunn.
– Vi har hatt som siktemål å engasjere medlemmene, og vi har fått en mengde innspill, som vi nå tester mot fagmiljøene. Planen er å ha klar en rapport før jul, sier Raaheim. Opprinnelig ønsket Tekna å se på all infrastruktur, men det ble for omfattende.
– Rapporten kommer til å dreie seg om transport, andre felt måtte vi legge bort, sier Raaheim.
Les også: Fylkene frykter mer veiforfall
Tre scenarier
Det er nå skilt ut tre hovedscenarier for hvordan Tekna kan se for seg et transportsystem i 2040.
Det første innebærer at omfattende opprusting av jernbanenettet blir lagt på is, mens hovedvekten legges på veitransport. I dette scenariet får ITS, intelligente transportsystemer, en sentral rolle.
– ITS kan lede frem til førerløse biler og automatisk trafikkstyring. Det vil føre til at trafikken kan gjøres tettere og dermed får veiene bedre kapasitet, sier Raaheim. Han legger til at det slett ikke er gitt at slik teknologi lar seg bruke i praksis.
Les også: Vegdirektoratet oppretter elitegruppe
Flytting av transport
Det neste scenariet til Tekna innebærer å flytte en betydelig del av godstransporten over på sjø og jernbane.
– Utfordringen da blir å finne ut hvordan et slikt transportsystem bør se ut. Det er fryktelig kostbart å bygge jernbane.
Det tredje scenariet Tekna er å vurdere transport av gods og personer i og rundt de største byene.