De tre er Implenia, Skanska og Veidekke. Vegvesenet benytter to-konvoluttsystemet, så prisene er ikke offentlige ennå.
Når anbudene blir vurdert, teller pris 70 prosent. De gjenværende 30 prosentene fordeles likt på gjennomføring og organisering.
De første konvoluttene ble åpnet 29. juni. De inneholder informasjon om organisering og gjennomføring. Konvoluttene som inneholder pris, åpnes 10. august. I følge Vegvesenets overslag vil entreprenørarbeidet komme på mellom 550 og 750 millioner kroner.
Hilde Ulvik, som er prosjektleder for tunnelrehabiliteringen i Oslo, er ikke skuffet over den ikke altfor overveldende oppslutningen om konkurransen. - Dette er helt greit på et så stort anlegg, sier hun.
Hensikten med prosjektet er å oppgradere de to tunnelene til en standard som tilfredsstiller tunneldirektivet. Dessuten skal de knyttes sammen med en betongtunnel, slik at de framstår som én tunnel. Den sammenkoblete tunnelen blir 2,3 km lang.
Sammenknytningen blir en komplisert jobb. Dagsonen mellom tunnelene er ca. 200 meter lang. Her ligger Mustadkrysset, et planskilt kryss med ramper i fire retninger. Alle rampene skal innstøpes. Etterpå skal området over betongtunnelene fylles igjen. På det utfylte området blir det etablert et grøntanlegg.
Oppdraget er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen, som betaler for oppgradering ev tunnelene, og Mustad Eiendom, som betaler for betongtunnelene. Bakgrunnen for Mustads engasjement er at firmaet eier området rundt dagsonen. Nå planlegges det 300 nye boliger her. De hadde vært vanskelig å selge hvis beboerne måtte holde ut støyen fra Ring 3.