Denne uken ble det kjent at det nye hovedbiblioteket i Bjørvika, som skulle stå ferdig neste høst, trolig blir tre år forsinket. I tillegg til det er budsjettet sprengt, og prislappen mer enn en halv milliard høyere enn først forventet.
– Dessverre er dette langt fra uvanlig, sier Svein Wiig, partner i KPMG.
Nye tall fra KPMGs globale undersøkelse i bygg- og anleggsbransjen viser nemlig at hele tre av fire byggeprosjekter ikke klarer å levere til avtalt tid.
Les også: 40, 30, 28, 17 etasjer - sjekk høyhusene som står i kø i Norge
Krevende arbeid
Forsinkelser, sprengte budsjetter og mangel på gode prosjektledere i byggeprosjekter skaper store bekymringer for byggherrer verden over, kommer det frem i undersøkelsen.
Wiig forteller at særlig mangelen på gode prosjektledere har stor innvirkning på forsinkede prosjekter.
– Vi ser at de som har gode prosjektledere gjør det bra hver eneste gang. Problemet er de som opererer med underkvalifiserte prosjektledere. De leverer gjerne etter avtalt tid, og over budsjett, sier Wiig.
Gjennom intervjuer med over 100 byggherrer fra private og offentlige virksomheter verden over, har KPMG for niende år på rad tatt temperaturen på den globale bygg- og anleggsbransjen, og kartlagt hvilke utfordringer den står ovenfor.
– Når byggeprosjekter blir store, øker kompleksiteten. Selv om vi ser fremskritt innenfor planlegging og risikostyring, er det mye som gjenstår når det kommer til å redusere antall mangelfulle prosjektleveranser og komme i mål innenfor avtalt budsjett- og tidsramme, sier Wiig.
Les også: «Jern-Erna» endelig friskmeldt: Slik reparerte de maskinen
Skylder på entreprenør
Mer enn halvparten av byggherrene som er spurt, forteller om en eller flere dårlige leveranser i løpet av fjoråret. For å forsøke å redusere antallet dårlige leveranser implementeres stadig mer avanserte planleggings- og godkjenningsprosesser.
84 prosent av byggherrene svarer at virksomheten kartlegger prosjekter med bruk av både risikoanalyser og finansielle analyser. 74 prosent krever i tillegg analyser av leveransestrategi og kontrakter.
69 prosent av de spurte mener at dårlig innsats fra entreprenørens side er den største årsaken til at prosjekter mislykkes.
Vanligst med fastpris
Til tross for at mange prosjekter i tillegg til å gå ut over tidsrammene, går ut over kostnadsrammene melder 58 prosent av de spurte at de benytter seg av fastprisavtaler i byggeprosjektene. 16 prosent opererer med garantert makspris, og 18 prosent forholder seg til målprising med bruk av insentiver og dagbøter.
Kun 10 prosent inngår kontrakter baser på løpende timer og materialkostnader.
– At så mange opererer med en fastprismodell men likevel overstiger satt budsjett viser en svakhet i relasjonen mellom entreprenør og byggherre. Det bekreftes også med at kun en av tre byggherrer svarer at de har full tillit til entreprenøren, sier Wiig.
Les også: Enova advarer: Slik må du ikke installere varmepumpen
Kjenner seg ikke igjen
Informasjonsdirektør i Statsbygg, Hege Njaa Aschim, kjenner seg ikke igjen i tallene fra undersøkelsen.
– Men vi skiller oss nok noe fra andre byggherrer siden vi jobber med de statlige infrastrukturbyggene, sier hun.
Aschim sier Statsbygg i all hovedsak leverer til avtalt tid og pris.
– De gangene prosjekter går ut over avtalt ferdigstillelse er ofte fordi det kommer opp ønsker underveis som gjør at man må prosjektere på nytt. Prosjekter er i tillegg avhengige av arbeidsmarkedet, om vi ikke får tak i den kompetansen vi regner med å få i planfasen, kan ferdigstillelse ta lenger tid, sier hun.
Det samme gjelder varer.
– Globake kriser som finanskrisen gjorde det vanskelig å få tak i varer. Det er også ting som påvirker ferdigstillelse av store byggeprosjekter, sier hun.
Les også: Nytt superstål er like bra som titan, men langt billigere