PROSJEKTER

Tre entreprenører med i kampen om milliardoppdraget på riksvei 4 Roa-Gran

Tre entreprenører har meldt seg til konkurransen om å bygge ny riksvei 4 fra Roa til Gran. Det betyr at alle får være med videre i andre runde.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2021 - 10:03

Dette er de som har meldt seg i konkurransen om å bygge den svært etterlengtede motorvegstrekningen på 4,2 kilometer, opplyser Statens vegvesen:

• Hæhre Entreprenør

• Skanska

• Peab

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, er meget godt fornøyd med interessen:

– Det er alltid spennende å se hvem som melder seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier Johansen.

Vegvesenet tar med seg alle tre videre i konkurransen i en prekvalifisering. Dette arbeidet foregår nå.

Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

Innstillinger på Oslo S i fjor.
Les også

SV vil ha evaluering av jernbanereformen

 200 millioner kroner i fradrag

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

– Det vil være mulig å få inntil 200 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som beskriver merverdi for byggherren i form av organisering, gjennomføring og teknisk kvalitet, sier Johansen.

– De største utfordringene ligger i løsningsvalg Holmen bru, kryssing av myrområde, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfase.

– Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Trafikken er ekstra stor torsdag og fredag ettermiddag når helgetrafikken kommer i tillegg til den ordinære trafikken. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år, sier Johansen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4 med 60-sone og flere trafikkulykker.

Vinteren i fjor ble en skrekkvinter for kollektivtrafikken. Dette bildet er tatt i Oslo sentrum 22. januar 2024.
Les også

Rekordhøy refusjon til Ruter-passasjerer etter forrige vinter

Byggestart høsten 2021

Entreprenørene vil bli kalt inn til leverandørmøter tidlig i februar for å få en gjennomgang før de skal levere første pristilbud i april. Videre blir det to forhandlingsrunder før siste tilbud blir levert før sommerferien. Kontraktskriving og byggestart forventes i august.

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av og med samme standard og hastighet som den nye motorveien forbi Gran sentrum.

– Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Johansen.

USAs president Donald Trump har fått et anstrengt forhold til Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Les også

Nyhetsbyråer: Trump setter militærhjelpen til Ukraina på vent

Flere kontrakter på gang

Kontrakten for Sandvold-Amundrud, 3,8 kilometer trefeltsveimed midtdeler, skal ut i markedet i midten mars. Strekningen Allmenningsdelet-Lygneb kken skal lyses ut i juni. Den fem kilometer lange strekningen skal bygges som tofeltsvei med breddeutviding og med nytt toplanskryss.

De to mindre kontraktene blir lyst ut som enhetspriskontrakter med kjøp etter forhandlinger. I mai skal også arbeidet med miljøgata i Gran ut på anbud. Der vil entreprenørene som leverer det laveste anbudet få jobben.

Brøytebiler jobber på spreng med å rydde de snødekte veiene i Oslo. Dette bildet ble tatt mandag kveld, men også tirsdag morgen fortsatte arbeidet.
Les også

Nesten alle Oslo-busser er innstilt: – Jobbes intensivt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.