Tre entreprenører vil oppgradere toløpstunnel i Åsane

Fyllingen Maskin, Mesta og OneCo Infra har levert såkalt forespørsel om å få delta i konkurransen om oppgraderingen av Glaskartunnelen på E39.

Sørgående løp av Glaskartunnelen ble åpnet i 1990,mens nordgående løp  ble åpnet i 1994
Sørgående løp av Glaskartunnelen ble åpnet i 1990,mens nordgående løp ble åpnet i 1994 Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. des. 2022 - 11:50

Neste frist for de tre entreprenørselskapene er lille juleaften. Da er det frist for å levere første anbudet i prosessen.

Høytraffikerte tunneler

Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning.

Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.

Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy. Det utlyste arbeidet er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil velge ut inntil fire leverandører til å konkurrere om oppdraget.

Full oppgradering

Statens vegvesen har lyst ut full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner i Glaskartunnelen, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår også i arbeidet som skal utføres.

- Vi har nå åpnet de innleverte forespørslene, og vi er svært fornøyde med deltakelsen i konkurransen på E39 Glaskartunnelen, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.Kontraktsignering er planlagt i februar 2023, og oppstart i mars

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.