826 millioner kroner vil Fjord1 ha for jobben i ti-årsperioden. Nordled ligger på andreplass med 1,119 milliarder. Boreal Transport Nord forlanger 1,437 milliarder.
Ved vurdering av anbudene skal pris telle 80 % og fergenes energi- og miljøeffektivitet 20 %. Når nærmeste konkurrent ligger over 35 % høyere enn Fjord1, skal det mye til for at det ikke blir fornyet kontrakt.
Bruttokontrakt
Anbudssummene gir ikke et riktig bilde av samfunnets reelle utgifter til drift av fergesambandet. Vegvesenet skal inngå en bruttokontrakt med rederiet. Det betyr at rederiet får en kontraktfestet godtgjørelse for tjenesten, og Vegvesenet får alle billettinntektene. Siden 2010 har de årlige billettinntektene ligget mellom 33 og 37 millioner kroner.
Den nye kontrakten begynner å gjelde fra 1. januar 2019 med opsjon for Vegvesenet på et års forlengelse. Den nåværende kontrakten begynte å gjelde 1. januar 2010. Det var opprinnelig en åtte-årskontrakt, men Vegvesenet gjorde bruk av opsjonsretten og forlenget den med et år.
Noen kjører rundt
Trafikken på sambandet har økt jevnt og trutt i mange år. I 2011 ble det transportert mer enn 60 prosent flere kjøretøyer enn i 2001.
Det forløpige toppåret var 2012. Da Kvivsvegen ble åpnet 22. september det året, ble det mulig å kjøre rundt Nordfjorden i stedet for å krysse den på sambandet mellom Anda og Lote. Det førte til en trafikknedgang året etter, men nå øker trafikken igjen. I fjor ble det transportert 463 656 kjøretøyer i sambandet. Det er 21 553 færre enn i toppåret 2012.
I dag går det bare en ferge i sambandet. Det er hardt belastet, og Vegvesenet venter fortsatt trafikkvekst i årene som kommer. Derfor forlanger man to ferger i sambandet i neste kontraktsperiode.
Båten som går i dag er MF "Årdal". Den har en kapasitet på 92 PBE og 292 passasjerer. Hver av de to båtene som skal gå i sambandet fra 2019 må ha en kapasitet på 100 PBE og være sertifisert for 349 personer, inkludert mannskap.