Tre tårnelementer er på plass, og med 39 meters høyde har nordtårnet «tatt igjen» dagens bru over Tanaelva, melder Vegvesenet i en pressemelding.
LES OGSÅ: Konkursbeskyttelse berger Tana bru
I første omgang er det imidlertid to store kraner som vil ruve mest i landskapet ved Tanaelva. Den store fagverkskrana skal etter hvert monteres opp til en høyde på 120 meter.
Anleggsdriften ved Tana bru har nå gått inn i sin mest intensive periode. Mellom 40 og 50 mann arbeider i området, og slik vil det være helt fram mot jul.
Samtidig som tårnene er under bygging, blir de første elementene til selve brua sveiset sammen. Hvert element for brukassen er ca. 15 meter langt, og kommer i fem deler som blir satt sammen til en samlet brubredde på 15 meter.
I slutten av juli starter monteringen av selve brua. Det skjer ved at veielementene monteres sammen og skyves i retning mot elva i posisjon mellom de to tårnene. Denne delen av vegbanen forankres i ballastkassen.
Stålkablene for oppheng av selve brua er under produksjon i Italia, og skal leveres i Tana i løpet av juli og august. Etter hvert som elementene bygges ut over elva blir de festet med kabel til brutårnet. Til sammen skal det monteres 22 kabler.
Parallelt med brubygginga så skal veien bygges om i begge endene at brua. I første omgang vil det bygges ei ny rundkjøring på østsida av elva - også kalt fiskestangsiden. Her er utgravingsarbeidet i gang.