Det var seks totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Fire av dem går videre i konkurransen om å bygge E6 fra Ulsberg til Vindåsliene i Trøndelag. De fire er:
- Acciona Construcción, S.A. (Spania) med COWI AS og Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, S.A.
- AF Gruppen Norge AS med Norconsult AS
- FCC Construcción, S.A. (Spania) med Rambøll Norge AS
- Joint venture Salini Impregilo/ Pizzarotti, Salini Impregilo S.p.A og Impresa Pizzarotti & C. S.p.A (Italia) med SWS Engineering S.p.A
Tilbyderne har gjennomgått en prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen.
Som beskrevet i utlysningen skal Nye Veier gå videre med fire tilbydere inn i tilbudsfasen. Tilbyderne er derfor rangert ut fra sine referanseprosjekter, melder Nye Veier i en pressemelding.
– Vi har sett på innholdet i disse prosjektene og vurdert deres relevans for Ulsberg-Vindåsliene. Det omfatter blant annet arbeid med lange tunneler, broer, og flytting av store mengder masse langs et relativt stort geografisk område. De firmaene som går videre i konkurransen scoret godt på disse punktene, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.
Antatt verdi på ca. 2,6 milliarder
Strekningen er 25 km lang og går stort sett i jomfruelig terreng. Prosjektet inkluderer to tunneler, Ulsbergtunnelen (1,3 km) og Vindåslitunnelen (2km) samt flere broer og betongkonstruksjoner. '
Kontrakten har en antatt verdi på ca. 2,6 milliarder kroner eks. mva. og skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre.
Planen er å signere kontrakt med valgt entreprenør og rådgiver i november. Planlagt byggestart er medio 2020, og den nye motorveien skal være klar til bruk i 2023.