På samme måte som i Norge har Japan et utall med mer eller mindre godt sikrede planoverganger.
Men her har de gjort mer enn å tenne røde lys og senke bommer:
Tusen av overgangene er i tillegg overvåket av en tredimensjonal laserskanner som holder øye med planovergangen.
Sender alarm
I all slags vær og mørke trenger laserstrålene frem og avslører endringer i overgangen - endringer som det ikke er så lett å finne med optiske sensorer.
Når det lyser rødt, eller når bommene er nede, vil systemet sende en alarm. For eksempel til et møtende tog.
Fotgjengeroverganger
Systemet kan også brukes for å følge med i fotgjengeroverganger.
En ekstra saktegående fotgjenger trenger kanskje mer grønt lys for å komme seg helskinnet i mål på den andre siden. Det kan skanneren sørge for.
Les også:
Derfor lammes togtrafikken av småfeil
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden
– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard