Bystyret i Oslo vedtok i 2007 at byrådet skulle etablere 400 kommunale ladestasjoner for elbil i perioden 2008-2011.
Bare i 2008 skulle 100 stasjoner åpnes.
Håper på 100
Så langt har kommunen etablert 54 ladestasjoner i og rundt Oslo sentrum, skriver Dagbladet.
Teknisk Ukeblad var på den første ladestasjonåpningen:
Ved årsskiftet håper Trafikketaten å ha nådd 100 stasjoner.
ByråkratiDet er imidlertid ikke så lett som det kanskje høres ut som å sette opp en stikkontakt i gata.
Trafikketaten skal involveres, og det skal også politiet, samferdselsetaten, strømleverandøren, elentreprenøren, elinstallatøren og gravefirmaet.
Og da tar det gjerne en stund.
– Ja, vi har erfart at det er mange aktører som skal inn i bildet før vi kan ha plasser klare. Strøm og infrastruktur skal på plass, og gravetillatelser og politiske vedtak gjør at det gjerne tar en del tid å komme gjennom mølla, sa Trafikketatens leder Per Morstad til Teknisk Ukeblad ved åpningen av ladestasjonene i Kongens gate i november.
Les saken: