– Hvert halvår trener piloter på motorbortfall av én motor ved avgang og landing, som regnes for å være en ukomplisert manøver, sier Lars Johannessen i Norsk Flygerforbund.
– Men med bortfall menes at en av motorene ikke gir skyvkraft, altså ikke at den fysisk faller av – det er det ingen som trener på, fortsetter han.
Flyet, en Airbus A300-600, var på vei fra JFK-flyplassen i New York til Santo Domingo i Den Dominikanske republikk da det like etter avgang styrtet i bydelen Queens.
Pålagt festesjekk
De amerikanske luftfartsmyndigheter, FAA (Federal Aviation Administration) har pålagt operatører av Airbus A300 å sjekke vingens pylon (motorfeste) for utmatningssprekker etter luftdyktighetsdirektiv 2000-10-18.
Dette sier at nedre motorfestebjelke kan miste strukturell integritet og resultere i at motoren faller av. Denne inspeksjonen er høyst sannsynlig utført, men det avhenger av tidligere modifikasjoner i området.
GE-motor
Motorene er levert av General Electric Aircraft Engines, og er av type CF6-80C2, og har vært i bruk siden 1985. Et av 1700 av verdens flymaskiner som bruker samme type motor er blant annet Air force one, den amerikanske presidentens fly.
Motoren er en videreutvikling av CF6-serien, som så dagens lys på 60-tallet, og kan i dagens utgave gi en skyvkraft fra 52.500 til 63.500 pund.
Denne Airbus maskinen ble kjøpt inn av American Airlines i 1988, og til sammen har selskapets flåte på 35 fly av A300-600 tilbakelagt 1,2 millioner flytimer.
Med CF6-80C2 motorer montert på en Airbus A300-600 fullastet med 266 passasjerer og lastet med 62.000 liter drivstoff kan flyet gå 7500 km.