Skipsrådgiver Anne-Beth Skrede, WWF-Norge, sier det er mangel på penger som gjør Norges oljeberedskap for dårlig.
Mangler handling
- I Soria-Moria-erklæringen lovde regjeringen masse penger til å ruste opp oljeberedskapen, men de har ennå ikke bevilget en eneste krone. Soria Moria har vist seg bare å være fagre ord, sier hun.
Skrede, som selv drar til Fedje i morgen for å være med på opprydningsarbeidet, synes det er typisk at pengene ikke kommer før etter at en ulykke har skjedd.
- Det er typisk, men samtidig er det jo for sent. Utstyret må være på plass først. Det er det som kalles beredskap.
Utdatert utstyr
Anne-Beth Skrede hevder det trengs en halv milliard kroner for å få så mye som en "anstendig" oljeberedskap her i landet. Bare for å ruste opp depotene må det bevilges 150 millioner kroner.
- Det meste utstyret er gammelt, og lite skiftes ut. Mange steder har de 25 år gamle lenser, som helt sikkert kommer til å revne når de settes ut, sier hun.
Faste slepebåter
I tillegg mener Skrede den lokale kunnskapen om oljeberedskap ikke er god nok. I dag er det kommunene selv som må betale for å sende folk på kurs, og i stramme kommunebudsjetter blir ikke kursing for å ha en beredskap man i beste fall aldri trenger å bruke en prioritet.
- I tillegg er det et stort problem at antallet slepebåter er så lavt, og at de derfor bruker lang tid på å komme seg til ulykkesstedet når uhellet først skjer. Egentlig trenger vi sju faste slepebåter langs norskekysten. Det har en prislapp på 750 millioner årlig, sier Skrede.
- Bare flaks
Og hun synes ikke det er en urimelig pris for en beredskaps-investering.
- Det må jo veies opp mot hvor mye det koster å rydde opp etter en ulykke hvor utstyret mangler. Opprydningen etter Rocknes-ulykken i 2004 kostet 135 millioner kroner, sier Skrede.
- Det er for sent å bevilge penger når ulykken har skjedd, og det er bare flaks at vi ikke har hatt flere slike ulykker i Norge, sier hun.
Verst i Finnmark
Anne-Beth Skrede tror det vil ta flere uker før de har fått fjernet oljen etter Fedje-ulykken. Samtidig mener hun konsekvensene kunne blitt større dersom ulykken hadde skjedd lenger nord.
- Dersom dette hadde skjedd i Finnmark tror jeg utfallet ville blitt mer dramatisk. Der er det større avstander og mindre lys, noe man er avhengig av. Logistikk- og utstyrsmessig hadde vi hatt mye større utfordringer dersom ulykken skjedde der, sier hun.
Når det gjelder logistikk og utstyr ligger Fedje perfekt til. Imidlertid har været gjort redningsarbeidet svært problematisk.