Siemens VDO har vist prototyper som ventes å komme i serieproduksjon senest i 2006, kanskje før.
Teknikken er en videreutvikling av innsprøytningssystemer fra dieselmotorer presentert i 2001.
På en motor med piezostyrt direkteinnsprøytning vil spjeldet i innsuget stå fullt åpent i større grad enn på dagens motorer.
Effekt og turtall blir styrt av mengden bensin som sprøytes inn. Den nye innsprøytningsenheten skal reagere raskere enn dagens og gi bedre kontroll med forbrenningen. 0,2 millisekunder er alt som trengs fra stengt tilåpen innsprøytningsventil.
Dermed kan motoren, når det ikke er behov for effekt eller trekkraft, gå på svært magre blandinger, helt opp mot Lambda 4 (1 kg bensin på 14,7 kg luft gir teoretisk fullstendig forbrenning og tilsvarer Lambda 1).
Ettersom det er behov for mer kraft, endres blandingsforholdet ned mot Lambda 1. Med dagens direkteinnsprøytning har ikke dette vært mulig fordi reaksjonstiden har vært for lang.
Det nye innsprøytingssystemet reagerer ikke bare raskere, men det sender også bensinstrålen med stor nøyaktighet rett mot tennpluggen. Ved et innsprøytningstrykk på 200 bar, vil bensindråpene ikke måle mer enn 15 tusendels millimeter.
I en pressemelding fra Siemens heter det at konsernet investerer 300 millioner euro i FoU rundt bensininnsprøytning for 2004 og 2005. Målet er å være klar til å møte strengere avgasskrav som den europeiske bransjeorganisasjonen for bilprodusenter, ACEA, har vedtatt. Den sier at innen 2008 skal gjenomsnittlig CO 2-utslipp ikke overstige 140 gram/km. Konsernet ønsker også å øke sine markedsandeler i dette produktspekteret. Tysk presse spekulerer i at BMW blir første fabrikant som tar det nye systemet i bruk. Bosch arbeider med tilsvarende innsprøytningssystemer, en sannsynlig førstekunde for Bosch er Mercedes-Benz.