– Selskapene som eier løfteutstyr, har enorme kontrollkrav fra myndighetene på seg, men de har ikke vist interesse for å effektivisere rutinene. Ikke før nå, sier Håvardsholm.
I 1996 startet han selskapet Onix, som leverte en IT-løsning for personalstyring til oljebransjen. Programvaren fra det lille selskapet ble populær, og gründeren etablerte en IT-avdeling i Vietnam for å lage flere løsninger til industrien hjemme. Samtidig utvidet han staben i Hillevåg i Stavanger.
Papirbunkene vokser
– Vi laget en applikasjon som holder orden på stort og smått av utstyr, slik at eierne og de sakkyndige kontrollørene kunne kvitte seg med papirmapper og gjøre kontrollene langt raskere, forteller Håvardsholm.
Den nye appen benytter de åpne standardene xml og web-services og har gradvis blitt tatt i bruk både offshore og onshore. Det store gjennombruddet har imidlertid latt vente på seg, og papirmappene i bransjen har fortsatt med å vokse.
– Jeg har aldri skjønt hvorfor selskapene ikke ville spare årsverk og få et bedre kontrollsystem.
Kineserne best
På årets OTD-messe i Stavanger har Onix endelig fått oppmerksomhet om utstyrsportalen og den tilhørende «inspeksjonsappen» for digital kontroll av komponenter i industrien. De selskapene som allerede har gått over til digitale løsninger, forteller om store innsparinger.
– Vi har minst 20 løfteinnretninger med 12–1300 løse deler på hver rigg. Hver del skal ha sertifikat og samsvarserklæring, og alt skal kontrolleres fysisk hvert år, forteller Johnny Westnes, disiplinleder for kran, løft og materialhåndtering i COSL.
Da det kinesiske selskapet startet i Norge for sju år siden, ble så mye som mulig av dokumentasjon og sertifikater lagt direkte inn i en database med tilgang fra nettbrett og mobiltelefon. Selskapet bruker i dag Onix sin utstyrsportal, som foreløpig er den eneste betydelige leverandøren av slik programvare i Norge.
Alt nytt utstyr til kran og løft blir levert med en RFID-brikke. Dermed kan den som får utstyret skanne det rett inn i utstyrsportalen sammen med sertifikat, før det blir tatt i bruk på kranen. Westnes mener den digitale teknologien har spart selskapet for mye tid og krefter.
– Jeg har kolleger som fremdeles holder på med det gamle papirsystemet, og de bruker masse tid og kostnader på å dokumentere ting hvis Petroleumstilsynet eller kunden kommer på besøk. I COSL slår vi opp dokumentene på direkten, sier Westnes.
Les også: 120 000 alarmer er fjernet
Kutter årsverk
Mens de fleste eierne av kraner og løfteutstyr fremdeles bruker pennenotater under sine kontroller, foretrekker de sakkyndige kontrollørene selv å jobbe med nettbrett og mobil.
– Vi har både kunder med digital utstyrsportal og med papirmapper, og det er lett å se hvem som sparer tid og kostnader, sier Finn Inge Thomassen, faglig leder for 24 sakkyndige i Global Maritime i Stavanger. De utfører kontroller av skip, flyterigger og anlegg på land. Ved hjelp av nettbrett får de opp alle komponenter som skal sjekkes når de kommer til kunden.
– Hvis vi finner feil, pleier vi å ta et bilde og laste det opp via nettbrettet, så er det ingen tvil om hva som skal utbedres for å få godkjent komponenten, sier Thomassen. Han mener å se en trend blant utstyrseiere både på sokkelen og på land.
– Mange som lyser ut sakkyndig kontroll, krever at oppdragstaker skal bruke utstyrsportalen, sier Thomassen.
Ifølge faglig leder Norvald Antonsen i Eiva-Safex, et annet sakkyndig firma, har kontrollene blitt forkortet fra to uker til en halv time ved hjelp av digitalt verktøy. Firmaet har foreløpig spart inn ett årsverk på å skifte til digitalt kontrollutstyr.
– Den gamle metoden besto i at kontrolløren leverte sine notater til en sekretær som skrev alt inn på data, mens vi nå krysser av hver enkelt utstyrsdel på et nettbrett. Da er rapporten klar når vi går ut døra hos kunden, sier Antonsen.
Les også: Ny morgen for Go'morgen
Leverandørene trekker
Selv om det er kostnadskrevende for industrien å bytte dokumentasjon fra papir til digitalt, er det mye drahjelp å hente fra leverandørene av utstyr. Rolls-Royce i Ulsteinvik sender utstyr til kunder over hele verden og har helt sluttet med papirdokumentasjon. Da selskapet skiftet til digitalt system, evaluerte de alle tilgjengelige løsninger før valget falt på utstyrsportalen til Onix i Stavanger.
– Vi innså at et papirbasert system er veldig arbeidskrevende for kundene våre, sier HMS-sjef Stig Aksel Moldskred i Rolls-Royce. Han mener å kunne dokumentere gevinst både for leverandør og kunde.
– Når folk får se nettoen av å bruke elektronisk kontra papirløsning, går de veien over til elektronisk løsning, sier Moldskred.