Dette medfører at anleggsstarten trolig vil bli vinteren 2012, og at prosjektet først kan ferdigstilles høsten 2014.
- Det er arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2), vurdering av bompengeløsninger og finansiering av økning i kostnadsoverslaget som i sum har krevd lenger tid enn forventet våren 2011. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa bekreftet på sin befaring langs E136 onsdag 8.juni at staten tar sin del av økningen i kostnadsoverslaget (50 %). Den andre halvparten skal finansieres med bompenger, og det er ønske om fritak på Vågstranda og vurdering av bomløsninger rundt Tresfjorden som krever mer behandling i Samferdselsdepartementet før bompengeproposisjonen kan oversendes Stortinget, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
1,2 milliarders prosjekt
Kostnadsoverslaget er nå på ca. 1,2 milliarder kr., noe som er ca. 200 mill. kr. over det som er lagt til grunn i Statens vegvesens handlingsprogram for perioden 2010-13. Endelig styringsramme (kostnadsoverslag) og kostnadsramme for prosjektet vil bli fastlagt gjennom framlegging av bompengeproposisjonen.
- Økningen i kostnadsoverslaget kommer i hovedsak fra mer krevende fundamenterings-forhold enn tidligere antatt for Tresfjordbrua og sjøfyllinga i Tresfjorden, samt endret tunneltverrsnitt og lengre tunnel for Vågstrandstunnelen, sier Brudeseth videre.
Konkurransegrunnlaget klart i sommer
Konkurransegrunnlagene for brua og tunnelen blir ferdigstilt i løpet av sommeren og Vegvesenet vil dermed være klare til å lyse ut anbudskonkurransene når bompenge-proposisjonen oversendes Stortinget. I framdriftsplanleggingen for prosjektet forutsettes det at anbudskonkurransene kan lyses ut med forbehold om Stortingets godkjennelse.
Tresfjordbrua blir 70 m lengre etter de siste planjusteringene pga. at kostnadsanalysene viser at brukonstruksjonen gir lavere kostnad enn fylling med nødvendig høgde på Vikebukt-sida av brua. Tresfjordbrua prosjekteres derfor nå videre med en lengde på 1290 m. Lengdeendringen vil samtidig gi bedre vannutskifting i Tresfjorden og en bedre estetisk utforming av brua.