Det skal også investeres i Tollbugata som går parallelt med Prinsens gate. Begge ligger i Kvadraturen, det opprinnelige Christiania. Dette er enveiskjørte gater som trafikkeres av buss og trikk. De tar hovedmengden av kollektivtransporten gjennom sentrum og er hardt belastet og nedslitt. Infrastrukturen for trikken har et stort behov for vedlikehold.
Blir trikkegate
For å bedre forholdene vil Oslo kommune gjøre Prinsens gate til trikkegate og Tollbugata til bussgate. Begge får to-veis trafikk, og begge blir stengt for gjennomkjøring for biler.
De største investeringene skal gjøres i Prinsens gate. Et nytt østgående trikkespor skal legges i hele gatas lengde, og det blir etablert et stoppested med høy standard. Samtidig vil gata få en estetisk oppgradering for å gjøre området til et trivelig byrom.
Bare for bussene
Tollbugata blir en ren bussgate. Det skal etableres to stoppesteder med høy standard, og trikkesporet blir fjernet.
Bymiljøetaten i Oslo kommune er byggherre. En grunn til at kommunen vil skille buss og trikk er at stoppestedene er forskjellig plassert. Dermed står busser og trikker i vegen for hverandre. En annen grunn er at bystyret har vedtatt at Prinsens gate skal ha dekke av naturstein. Det er vanskelig å få et slikt dekke til å holde hvis det går busser på det.
Jobb til over 200 mill kroner
Oppdraget omfatter også arbeid i sidegatene og på Wessels plass hvor trikken skal få dobbeltspor. Prisen for entreprenørarbeidet er anslått til mellom 200 og 230 millioner kroner.
Den som får kontrakten får en komplisert oppgave. Trikkene skal gå i Prinsens gate i hele anleggstiden. Byggetiden blir derfor romslig - fristen for ferdigstillelse går ikke ut før 31. mai 2017. Det meste av arbeidet vil bli utført i 2015 og 2016.