Det begynte i 2017, da California-selskapet Hyperloop Transportation Technologies (TT) inntok Toulouse med brask og bram.
Selskapet luftet planene om en hyperloop som skulle holde 1300 kilometer i timen, med en reisetid på 24 minutter på den 250 kilometer lange strekningen mellom Toulouse og Montpellier.
Mottok over 150 millioner kroner
Hyperloop TT står også bak planene om å frakte gods i nesten 1000 kilometer i timen til Hamburg havn. For tiden opererer de også en hyperloop-testbane i Abu Dhabi.
I Frankrike var planen å bygge to testbaner på den gamle militærflybasen Francazal: En på 320 meter og en større bane på 1,2 kilometer, i tillegg til kontorer.
Selskapet skal ha mottatt over 15 millioner euro, tilsvarende om lag 150 millioner norske kroner, i statlig forskningsstøtte. I tillegg ble de forespeilet en sum tilsvarende 4,5 millioner kroner fra regionen Occitanie.
Hyperloop-banen som aldri kom
Fem år senere er den lille testbanen bygget ut, og en hyperloop-pod ved navn «Nacelle» ankom fra Spania i 2019.
Men testbanen på 1,2 kilometer har aldri sett dagens lys. Testingen med passasjerer, som skulle skje i 2020, har heller ikke blitt noe av.
Før jul tok tålmodigheten slutt, og styret i den administrative enheten Toulouse Métropole besluttet å trekke tilbake byggetillatelsen for den store testbanen. I stedet settes arealet av til et mobilitetssenter som skal ha spesiell fokus på grønn luftfart.
Vil finne plass til en større bane
Dominique Faure, visepresident i Toulouse Métropole og ordfører i forstaden Saint-Orens, forsøkte å berolige:
– Det er bare en omskalering, så ingen grunn til å bekymring, sa hun, ifølge nettstedet Francebleu.
– Ved neste anledning kan selskapet ha behov for en bane på ti kilometer. Det skal vi klare å finne plass til.
Regionen Occitanie, som skal ha utbetalt 89.000 av sine lovede 450.000 euro til prosjektet, er imidlertid ikke like fornøyd. De krever nå pengene sine tilbake.
Ifølge avisen La Depeche har Hyperloop TT uttalt at det nye målet er en fem til ti kilometer lang testbane i regionen. Selskapet har ennå ikke kommentert kravet om tilbakebetaling.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse