Nå har styret i samarbeid med den nye ledelsen i selskapet gjennomført en omfattende undersøkelse av selskapets prosjektportefølje, balanse samt kostnadsstruktur.
Undersøkelsene viser at det blir nødvendig å gjennomførere en omfattende restrukturering, herunder kostnadsreduserende tiltak.
- Driften var svært svak i første kvartal og kostnadene må ned, sier styreformann Ole Jørgen Fredriksen. Han vil foreløpig ikke si noe om dette også medfører oppsigelser. Men mye vil være avklart i løpet av en måneds tid.
Selskapet har over lengre tid satset store midler for å vinne større annonserte veiprisingsprosjekter, blant annet det nevnte Taiwan-prosjektet. Denne satsingen har så langt ikke lyktes. I tillegg er en større kontrakt som var inngått via Thales for leveranser til London Underground terminert av kunden.
Selskapet varsler derfor at tallene for første kvartal i år vil kunne vise et underskudd på ca. 94 millioner kroner. De endelige tallene legges frem 29. april.
Selskapets egenkapital etter første kvartal vil være i størrelsesorden 190 millioner kroner og en kontantbeholdning på ca. 70 millioner.