Troms og Finnmark fylkeskommune har lyst ut kontrakter for asfaltering av fylkesveiene i fylket. Til sammen er det nesten 85 kilometer som skal asfalteres, 56, 2 kilometer vei i Troms og 28,3 kilometer vei i Finnmark.
Totalverdien av oppdraget er estimert til 85 millioner kroner ekskl. mva, men oppdraget er delt opp i fire delkontrakter:
Skal bruke én mrd. for å frakte 5 prosent mer gods per tog
Her skal det asfalteres
Delkontrakt 1 - Harstad og Sør-Troms:
Kontrakten omfatter vedlikeholdsasfaltering på fylkesveier i Harstad, Kvæfjord, Gratangen og Lavangen kommuner. Det skal legges 32.600 tonn asfalt, og freses 133.167 kvadratmeter.
Tidligste oppstartsdato er 25. mai og siste ferdigstillelsesdato er 15. september, men det er strekninger i kontrakten med senere oppstart eller tidligere frist for ferdigstilling.
Delkontrakt 2 - Senja/Ytre Troms:
Kontrakten omfatter vedlikeholdsasfaltering på fylkesveier i Sørreisa og Senja kommuner. Det skal legges 17.753 tonn asfalt, og freses 95.234 kvadratmeter.
Første oppstartsdato er 18. mai, og siste dato for ferdig utført arbeid er 15. september.
Delkontrakt 3 - Tromsø:
Kontrakten omfatter vedlikeholdsasfaltering på fylkesveier i Tromsø kommune. Det skal legges 10.483 tonn asfalt, og freses 61.382 kvadratmeter.
Denne delkontrakten har kortere varighet enn de tre andre, med første mulige oppstartsdato 25. mai, og frist for ferdigstillelse 17. juli.
Delkontrakt 4- Finnmark:
Kontrakten omfatter vedlikeholdsasfaltering på fylkesveier i Vest-Finnmark. Det skal legges 11.968 tonn asfalt og freses 14.022 kvadratmeter.
I denne kontrakten er tidligste oppstartsdato satt til 1. juni, mens fristen for ferdigstillelse er 1. september.
Fem ganger så dyr å vedlikeholde som andre togstrekninger
Minst 50 prosent LTA
I alle delkontraktene er det opsjoner på flere strekninger, avhengig av pris og kommende bevilgninger, og fylket forbeholder seg rett til å redusere kontrakten med inntil 15 prosent og øke den med inntil 25 prosent.
Det stilles krav om bruk av minst 50 prosent lavtemperaturasfalt i alle delkontraktene, men det står entreprenørene fritt å velge hvilke strekninger de vil legge den på.
Asfaltkontrakten er lyst ut som en åpen anbudskonkurranse med tilbudsfrist satt til 24. mars.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse