DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Trøndelag tenker nytt rundt datafangst i vinterdriften

Teknologiselskapet Zeekit har vunnet en stor kontrakt med Trøndelag fylkeskommune for datafangst av produksjonsdata på drifts- og vedlikeholdskontraktene i Trondheim og Hitra.

Robert Bengtsson-Fosen er driftsdirektør i Zeekit.
Robert Bengtsson-Fosen er driftsdirektør i Zeekit.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. okt. 2020 - 13:23

– Mange var skeptiske da ansvaret for fylkesvegene ble overført fra Statens vegvesen. Her viser Trøndelag fylkeskommune at de virkelig har gjort hjemmeleksa si. Ikke bare er kravene godt utformet og prosessen ryddig, kontraktsformen er også svært nytenkende, sier driftsdirektør i Zeekit, Robert Bengtsson-Fosen.

Foreløpig er det ukjent hva som er beveggrunnen for grafittien på betongen til østre portal av Vågslidtunnelen på Haukelifjell. Bildet er tatt i august i år.
Les også

Saksøker staten: – Entreprenøren krever et betydelig ekstrabeløp

Helt ny struktur – mer effektiv drift

Det samles inn enorme menger data fra vinterdriften, de skal tolkes av entreprenør og byggherre, og ligger til grunn for kontraktsoppfølging. Har entreprenøren brøytet og saltet i henhold til kontrakt? Svaret ligger i dataene.

Tradisjonelt har byggherre og entreprenør tolket samme data, men i hvert sitt driftssystem. Det har skapt mange unødvendige misforståelser, og er årsak til mangt et møte med høy temperatur.

Trøndelag fylkeskommune har valgt en helt ny tilnærming. De har valgt en løsning der byggherre kontrollerer datafangstsystemet, men gir entreprenørene full tilgang.

Dermed sitter både byggherre og entreprenør i samme system. I første omgang er det snakk om datafangst av produksjonsdata på drifts- og vedlikeholdskontraktene i Trondheim og Hitra. Totalt 130 kjøretøy skal nå bruke teknologi fra Zeekit. 

– Jeg har etterlyst dette i mange år, og vil gi full honnør til Trøndelag fylkeskommune. Når alle forholder seg til det samme, så forsvinner mye av friksjonen som preger dagens kontraktsoppfølging. Dette er en enkel måte å spare mye tid og penger for både byggherre og entreprenører, sier Robert Bengtsson-Fosen.

Et jordras stenger E6 sør for Krekke i Ringebu kommune i Gudbrandsdalen.
Les også

E6 i Ringebu stengt: Omkjøringsveien er også satt ut av spill

Mer enn bare datafangst

Digitalisering av samfunnet og bedrifter skjer i rekordfart. Trøndelag fylkeskommune har til driftskontraktene gått til innkjøp av Collector Pro, et digitaliseringsverktøy utviklet av Zeekit for selskaper med folk ute i felt. Collector Pro digitaliserer alt fra sjekklister og arbeidsordre, til timelister og avvikshåndtering.

– Det er enorme muligheter som ligger i digitalisering. De som gjør dette riktig, skaper en enklere og mer effektiv hverdag for alle som jobber ute og inne på prosjekter. Vi takker for tillitten og gleder oss til å bidra til en digital, trygg og effektiv arbeidsdag på veien i Trøndelag, sier Bengtsson-Fosen.

Det finnes 63 togsett av type 75 på det norske jernbanenettet. Togsettet har 295 sitteplasser og 265 ståplasser - de brukes i all hovedsak som lokaltog på Østlandet.
Les også

Har tatt tog ut av drift etter funn av alvorlig feil

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.