Norge har et av verdens gunstigste avgiftsregimer når det gjelder elbiler.
De samme politikerne som sørger for elbilinsentivene har likevel laber tiltro til hvor bra elektrifisering av transporten fungerer som klimatiltak.
Skepsis
Bare to av ti stortingspolitikere mener at flere elbiler og hybridbiler vil være et av de viktigste klimatiltakene for Norge.
Det viser en spørreundersøkelse som InFact har gjennomført for tenketanken Grønn Boks i forbindelse med den såkalte Energy Camp som startet i dag.
Energiutflukt
Grønn Boks Energy Camp er et samarbeid mellom Energibedriftenes landsforening (EBL), Enova, Bellona, Natur og Ungdom og Norges Naturvernforbund, med bidra fra NVE.
58 eksperter låses inne i 48 timer. Målet er intet mindre enn å peke ut de åtte prosjektene som kan gi størst og raskest klimaeffekt innen 2020.
Kvinner mer positive
Ifølge politikere og folk flest bør klimakutt-ideene altså ikke innbefatte elbiler.
Bare to av ti menn svarer at dette vil være et av de viktigste klimatiltakene, mens fire av ti kvinner tror at flere batteribiler vil være en viktig utvikling av veitrafikken i Norge.
En ny virkelighet
EBL-direktør Steinar Bysveen håper og tror at undersøkelsen reflekterer uvitenhet:
– Utviklingen med el- og hybridbiler er kommet kort i Norge, det tror jeg vi ser tydelig i disse svarene.
– Men faktum er at en samlet bilindustri nå girer opp til en ny virkelighet med mer miljøvennlige biler. Og på grunn av vår fornybare vannkraft, vil ingen få så stor klimagevinst av dette som Norge, sier Bysveen.
50 lademillioner
EBL er for øvrig sekretariat for ytterligere en ekspertgruppe som for tiden jobber fram konkrete planer for hvordan veitrafikken kan elektrifiseres raskest mulig.
Les også: Lader opp til elbilåret
I denne gruppa, som samferdselsminister Liv Signe Navarsete nedsatte før jul, er de fleste i Norge med tilknytning til bil- og kraftbransjen, samt forskningsmiljøer og offentlige instanser representert.
Og den har allerede fått økonomisk drahjelp: I regjeringens krisepakke er det satt av 50 millioner kroner til utbygging av ladestasjoner og infrastruktur for elbiler og plug-in-hybrider. Noe som skal gi 5.000 nye ladeplasser.