NVE har regnet på hva som vil skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig. Ifølge rapporten fra NVE snakker vi da om 11 milliarder i nettinvesteringer.
– Og det er bare personbilene. I tillegg skal ferger, busser, tungtransport og andre kjøretøy også bli elektriske, så dette er bare ett eksempel på utfordringene som ligger foran oss, sa NVE-direktør Kjetil Lund til Teknisk Ukeblad.
Derfor jobber NVE med å innføre effekttariffer; altså at det skal bli dyrere å bruke strøm på tidspunkt når belastningen på strømnettet er høy.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Kan løses uten effekttariffer
Norsk elbilforening er ikke uten videre positive til denne ordningen. De tror ny teknologi langt på vei kan løse problemet - uten effekttariffer.
![Fagsjef Erik Lorentzen i Norsk Elbilforening. <i>Foto: Norsk Elbilforening</i>](https://images.gfx.no/290x/2442/2442970/erik%2520lorentzen.jpg)
– Jeg tror man kan komme langt med systemet som finnes i dag. Kan hende trenger man et lite dytt for å ta i bruk nye løsninger, men det er ikke sikkert at effekttariff er løsningen, sier fagsjef Erik Lorentzen i Elbilforeningen.
For store ladeanlegg, som borettslag, har smarte ladeløsninger vært på markedet i cirka 2,5 år. For hjemmemarkedet kom de første smarte ladeløsningene som kan kobles til smarthus for omtrent et halvt år siden.
– Smarte ladeløsninger er ganske nytt. Man har så vidt begynt å levere dem i store volum, så dette vet vi mer om om ett år, sier Lorentzen.
Stadig flere lader om natta
NVE utredet effekttariffer i 2017, men på grunn av stor uenighet om modellen som ble skissert, vil det komme en ny høring om dette til høsten. Elbilforeningen er fortsatt skeptisk.
– Det er først nå vi har AMS med god informasjon om det som skjer i nettet. Det er en god idé å ha det før man vedtar tariffmodell. Løsningene finnes i dag, så dette handler om hva som skal til for at folk bruker dem.
![Elbilforeningens årlige undersøkelse viser at det store flertallet allerede lader etter klokka 20 om kvelden. 15.466 elbilister svarte på undersøkelsen.](https://images.gfx.no/130x87/2706/2706016/DSC_0286.jpg)
Elbil-eiere lader allerede mest om natta
De fleste elbiler kan forhåndsinnstille tidspunktet for lading, men hittil har man ikke hatt noe prisincentiv til å lade for eksempel om natta. Med de nye AMS-målerne kan man i større grad utnytte svingningene i strømprisen, slik strømselskapet Tibber tilbyr løsninger for.
Ifølge Elbilforeningens årlige medlemsundersøkelse, lader elbileierne i all hovedsak hjemme, på ettermiddag og natt. Undersøkelsene viser allerede at stadig flere velger å lade om natten.
![](https://cdn.tu.no/infogram/elbiler-ladetidspunkt-1hd12y15dqkl2km.png)
90 prosent villig til å endre ladevaner
I spørreundersøkelser blant norske elbil-eiere har 90 prosent svart at de er villige til å flytte ladingen til natta.
– Folk er jo villige til å være smarte, sier Lorentzen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Både DSB, NVE og Elbilforeningen oppgir at det er trygt å lade om natten så lenge man har egnet ladeutstyr.
Med en relativt lav strømpris, er det ikke sikkert at det man sparer på nattlading er nok til å endre vaner. Likevel tror Lorentzen at andre løsninger enn effekttariffer også kan ha effekt:
– I utlandet har man sett nabolagseffekter, og løsninger det folk får push-varsel om overlast i nettet og spørsmål om å plugge ut bilen.
![I dag er betaler du samme nettleie, uansett når på døgnet du bruker strøm, for eksempel til elbillading. NVE ønsker å innføre effekttariffer for å flytte mer av forbruket vekk fra forbrukstoppene om morgenen og ettermiddagen. <i>Illustrasjon: NVE</i>](https://images.gfx.no/580x/2436/2436618/ove%2520flataker%2520elbil.png)
![Ni av ti elbilister ønsker seg skilting til ladestasjoner på samme måte som det er skiltet til bensinstasjoner, ifølge en undersøkelse fra Norsk elbilforening.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841295/Skjermbilde%25202022-11-09%2520kl.%25205.43.18%2520am.png)
Ni av ti elbilister vil ha skilting til ladestasjoner