Investeringene i Hammerfest og på sokkelen kommer fordi LNG-terminalen skal ta imot mer gass fra Snøhvit-feltet og andre felt i Barentshavet.
Olje- og gasselskapet skal blant annet bygge en ny rørledning og et nytt kompresjonsanlegg på Melkøya, melder NRK.
Uavhengig av funn
Direktør Kjell Giæver i leverandørsammenslutningen PetroArctic mener Statoils investeringsplaner for Melkøya er en av flere faktorer som gir grunn til optimisme til tross for et nyhetsbilde sterkt preget av oljeprisfall og usikkerhet.
– Nesten uavhengig av hva som gjøres av nye funn tror vi at oljeaktiviteten kommer til å bli doblet i Nord-Norge. Vi vet at Goliat kommer i tillegg, at Aasta Hansteen kommer, og vi regner med at Johan Castberg blir bygd ut, sier Giæver til NTB.
Det er i dette bildet utvidelsene på Melkøya føyer seg inn.
Melkøya skulle i utgangspunktet produsere naturgass fram til 2035, men ser nå ut til å kunne holde det gående til 2050 etter at feltene Albatross og Askeladd er koblet på.
– Vi produserer ganske mye gass hvert år. Det betyr at vi må ha nye kilder å produsere fra. Dette for å ha stabil produksjon over lang tid, sier produksjonsdirektør i Statoil Knut Gjertsen.
Les også: Den russiske ståløya i Arktis har så langt produsert 1,5 millioner fat olje
Dobling
Ifølge Giæver tror den nordnorske leverandørindustrien fortsatt at den vil kunne doble aktiviteten fram mot 2020, og at dette ikke er overdrevet optimistisk.
– Vi tror at oljeaktiviteten i nord vil ha samme utvikling som den amerikanske skifergassen – en vekstrate på 5-10 prosent hvert år. Vi tror også veksten i de regionale leveransene blir på samme nivå fram til 2020, sier Giæver.
Ikke skrekkscenario
Han understreker at leverandørindustrien ikke er blind for utfordringene det kraftige fallet i oljeprisen representerer, men peker på at det tidligst er fra 2021 at oljen fra Johan Castberg kan produseres.
– Vi tror i likhet med andre at nedgangen i oljeprisene er forbigående. Skrekkscenarioene med at du er avhengig av en oljepris på over 100 dollar fatet for å bygge ut i Barentshavet, er feil. Våre beregninger viser at balanseprisen ligger på mellom 58 og 70 dollar fatet, sier Giæver.
Les også:
Disse røde flekkene kan vise hvor store Barents-funnene er
Statoil har boret 12 Barents-brønner. Kun én har gitt kommersielt funn