Oddbjørn Vatne (Sp), som er leder av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, tror varigheten på overføringene kan bli 40 år, ikke 30 som flere har antydet.
Jubel langs kysten
Det var på Høyres landsmøte i helga at kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner slapp nyheten om at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett vil innføre en fergeavløsningsordning. I praksis betyr det at penger som statens andel til drift av fylkesvegferger beholdes et visst antall år etter at ferga er erstattet av en bru eller en undersjøisk tunnel.
Det dreier seg om betydelige summer som dermed kan kalkuleres inn som en del av finansieringen for et fastlandssamband eller et annet prosjekt der ferga avløses av bru eller undersjøisk tunnel.
Etter landsmøtet jubles det over at marginale fylkesprosjekter kan være i boks. I Nord-Norge gjelder det samband som Hadselfjordtunnelen i Vesterålen og Langsundforbindelsen i Troms. På Vestlandet er det mange eksempler på fylkesvegprosjekt som nå kan realiseres. Brua over Masfjorden mellom Sandnes og Duesundøy i Hordaland er et eksempel. Bru til Huglo øst for Stord er et annet.
-Dette er god distriktspolitikk, sier stortingsrepresentant Torill Eidsheim (H). I likhet med andre som har vært på landsmøtet er hun meget begeistret over vedtaket.
Innretningen viktig
Men også blant fylkespolitikere som steller med samferdsel, og som tilhører opposisjonen, er det tilfredshet med Sanners budskap. Våre Veger har snakket med Oddbjørn Vatne (Sp), som er leder av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal og som også har vært en krumtapp i arbeidet med Nordøyvegen, fylkets desidert største fylkesvegprosjekt til 3,2 milliarder kroner (anslag).
-At prinsippet om at fergeavløsningsmidler kan brukes som en del av finansieringen av bru- og tunnelprosjekter på fylkesveger er på plass, er gledelig. Det er helt avgjørende for å kunne gjennomføre store prosjekter som for eksempel Nordøyvegen. Jeg må gi ros til stortingsrepresentant Helge Orten (H) for det arbeidet han har lagt ned for å få dette på plass, sier Vatne.
Det han er spent på er innretningen på ordningen, som ventelig kommer når kommuneproposisjonen legges fram. Vatne tror at det legges opp til en varighet på 40 år, det vil si at fylkene mottar pengene staten ellers ville ha betalt til fergedriften i 40 år etter at fastlandssambandet er åpnet og fergesambandet er nedlagt.
Det andre spørsmålet som fortsatt står åpent er om midlene blir indeksregulert. Uten indeksregulering vil overføringen de siste ti årene i en 40-årsperiode være ubetydelig.
Det tredje forholdet Vatne er spent på er om utgangspunktet for størrelsen på fergeavløsningsmidlene vil være nåværende tilskudd fra staten til fergedriften eller basert på et nytt anbud. Årsaken er den veldige prisstigingen som har vært på fergedrift de aller siste årene. Det har vært en prisstiging på mer enn 40 prosent i samband som har vært ute på anbud det siste året.
Gunstig utvikling
For Staten er det de samme pengene som brukes, men til investering i fastlandssamband i stedet for til fergedrift. Og ettersom tilskuddet til fergedriften ville ha vart inn i evigheten, mens tilskuddet til fastlandssamband vil være tidsbegrenset til en 30- eller 40-årsperiode, er dette også god butikk for staten, ikke bare for fergefylkene.
Oddbjørn Vatne sier til Våre Veger at det er mye positivt som skjer nå som har betydning for å realisere nye fylkesvegprosjekter. Fergeavløsningsmidlene er viktige. I tillegg er lånerenten lav. Det kan lånes helt ned til 2 prosent rente. På toppen av det hele er kostnadsutviklingen positiv.
-Vi holder nå på med en KS2-gjennomgang for Nordøyvegen, det vil si den siste gjennomgangen før stortingsproposisjonen. Med fergeavløsningsmidlene på plass føler jeg meg trygg på at inntektssiden vil stå seg godt. Vi kan også oppleve at kostnadene blir lavere enn vi tidligere har regnet med på grunn av den generelle kostnadsutviklingen og det lave rentenivået, sier Vatne.