Bilgiganten Ford, som i realiteten reddet kommersialiseringen og produksjonen av de norskutviklede kjøretøyet da de kjøpte forløperen Pivco i 1999, har bestemt seg for å legge det globale ansvaret for elbilen Think City til Norge.
– Ansvaret er lagt til det miljøet og de personer med administrerende direktør Per A. Lilleng i spissen, som har størst elbil-kompetanse i Ford-konsernet, sier markedsdirektør Kristi Hegna Eggen til tekblad.no en stille romjulsonsdag.
– Vi og Ford Company håper med dette å få full uttelling for produktmerket Think, som omfatter mer enn bare elbiler. Foreløpig dreier det seg om Think Neighbor, et golfbil-liknende kjøretøy beregnet i nærområdene til boligstrøk, og den elektriske sykkelen Think Bike, i tillegg til flaggskipet Think City.
Hun medgir samtidig at bare 400 solgte elbiler er skuffende i forhold til at de forventet minst 1000 solgte enheter i år.
– Nå arbeider vi for å få i stand en forhandleravtale med Ford i de viktigste europeiske markedene, det vil si Tyskland, England, Frankrike, Italia, Sveits og Danmark i tillegg til Norge. Vi håper også at politikerne kan stimulere ytterligere til dette miljøvennlige kjøretøyet ved å gi det fritak for merverdiavgift til neste år. Da kan prisen reduseres fre 199.000 kroner til 162.000 kroner på det norske markedet. Det kan få fart på salget til kommunale og andre offentlige instanser, som ellers ikke har anleding til å skrive av momsen. Dette er virkemidler som til sammen gjør oss optimistiske for det nye året, forsikrer hun.
Think Group har opprettet salgskontorer også i San Diego i California for å betjene det amerikanske markedet. I 2003 må bilforhandlerne selge minst 40.000 elektriske kjøretøyer i henhold til den nye luftforurensningsloven som trer i kraft om drøyt to år. Da lover Hegna Eggen at Think skal være godt forberedt til å ta unna for en økt etterspørsel.