80 prosent av oljearbeidere som jobber nattskift bruker flere dager på å komme inn i rutinene.
Ødegård er hovedtillitsvalgt for rundt 1.000 teknikere i Lederne i Statoil. Han anslår at 3-4.000 personer jobber helkontinuerlig skift på norsk sokkel.
Frykter ulykker
– Det er bare nøkkelpersoner som går skift på natta. Mange av dem styrer hele plattformen, og det er betenkelig at folk med slikt ansvar sitter utslitt i kontrollrommene, sier han til NTB.
Organisasjonen Lederne har lenge fått signaler fra sine medlemmer om at ordningene for nattskiftarbeidere på norsk sokkel er en fare for sikkerheten. En omfattende spørreundersøkelse, som presenteres torsdag, redegjør for hvor krevende det er helsemessig, familiemessig og sikkerhetsmessig å gå helkontinuerlig skift.
– Summen av disse faktorene er dramatisk for dem det gjelder. Vi frykter ulykker hvis dette ikke blir tatt alvorlig, sier Ødegård.
Får ikke hvilt ut
Resultatene viser at mer enn halvparten av de spurte ikke får kvalifisert hvile før de starter et tolv timers nattskift, mens 40 prosent ikke får sove på dagtid før første nattskift. Hele 80 prosent bruker mer enn to dager på å snu fra dagskift til nattskift.
– Etter å ha vært hjemme har mange av disse 12 timers reisetid ut til plattformen, der de går rett på skift fra 19 til 7 neste morgen. Opptil 28 timer i våken tilstand er betenkelig. De får ikke kvalifisert hvile, fastslår Ødegård.
Han syns at det er ille at 22 prosent av nattskiftarbeiderne må ta medisiner for å takle turnusen.
Lederne mener dette gjelder ikke bare for deres medlemmer, men også for andre på norsk sokkel som jobber i turnus med nattskift. Organisasjonen mener oljeselskapene må bedre forholdene for dem som jobber natt. Blant tiltakene som foreslås er egne lugarer på en støybeskyttet avdeling på plattformen og senket pensjonsalder for helkontinuerlige skiftarbeidere.
Sliter på familien
Av undersøkelsen fremgår det også at nattskiftarbeidet i sin nåværende form er en belastning for 76 prosent av arbeidernes familier. 66 prosent bruker mer enn fire dager på å restituere seg når de kommer hjem fra Nordsjøen. Resultatet av ti årlige turer blir langt over én måned i tapt fritid.
– Jeg har selv jobbet 15 år med nattskift, og kan skrive under på at man etter 14 dager med nattskift ikke føler seg som et helt menneske før det er gått fem dager. Familien lider under at man ikke er til stede, og det skaper problemer sosialt, sier Ødegård.
Blant andre tiltak som foreslås er økonomisk kompensasjon for tapt fritid. Dessuten er det et sterkt ønske om at helikoptertider og ruter tilrettelegges slik at helkontinuerlige skiftarbeidere skal ankomme mest mulig uthvilt, både på jobb og hjem til familien. (©NTB)