Ny E39 vest for Kristiansand forkorter reisetiden betydelig for store strekninger. Nå står 19 kilometer ny vei klar for trafikk etter fire års byggetid. Av flere bruer skiller Trysfjordbrua seg ut med 534 meters lengde over Trysfjorden. Brua er bygget som fritt-fram bygg, og prosjektingeniørene og entreprenøren strakk seg langt for å lage en effektiv konstruksjon som også skulle ha reduserte klimagassavtrykk.
Et av grepene var å bruke en lettere betong i dekket. Stein ble erstattet med Leca, og for å løse støpetekniske utfordringer med dette utviklet prosjektet egne løsninger for å få betongen fram til forskalingen.
Et annet grep var å ikke bygge to parallelle bruer, men én enkelt konstruksjon. Det ga rom for raskere framdrift og bedre estetikk. Et tredje grep var innsvingte bæresøyler. Denne optimaliseringen ga mindre betongbruk og en mer tiltalende form.
Prosjekteringen er utført av Norconsult i samarbeid med Aas-Jakobsen AS, byggteknisk rådgiver er Norconsult, AF Gruppen er entreprenør med Kruse Smith Anlegg som betongentreprenør. Betongen er levert fra Ribe Betong.
Trysfjordbrua er blant de største konstruksjonene som realiseres i forbindelse med Nye Veiers utbygging av ny E39 mellom Kristiansand vest og Mandal øst som skal åpnes denne høsten.
De to andre prosjektene som er nominert til årets Betongtavle er kontorbygget Pir i Ålesund og surfer-annekset U121 i Lofoten.
Vinneren vil bli kåret under Betongtavlen 2022. Arrangementet skjer den 1. desember på Salt på Langkaia i Oslo.