Det var under en privat tur til Oslo lufthavn Gardermoen at Tangstad-Holdal ble oppmerksom på hvordan det stod til med midtdelerne på firefeltsveien som går inn til Oslo.
Frykter ulykker
– Jeg var med som passasjer og begynte å telle knekte og bøyde stolper. Jeg gav opp da jeg kom til 50, forteller han til Veier24.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
De knekte stolpene gjør også at stålvaierne som skiller filene flere steder hang slakt ned.
– Enkelte steder var de nesten viklet inn i hverandre. Flere steder har sperringen ingen funksjon overhodet, forteller han.
![Leder i TSF Geirr Tangstad-Holdal er ikke imponert over tilstanden på midtdeleren på E6 ved Gardermoen. <i>Foto: Trafikksikkerhetsforeningen</i>](https://images.gfx.no/290x/2287/2287586/GeirrTangstadHoldal.jpg)
Trafikksikkerhets-sjefen frykter at det kan oppstå alvorlige ulykker når disse rekkverkene ikke er i stand, og at de for eksempel ikke vil være i stand til å ta unna et vogntog som kommer over i feil kjørebane.
Tangstad-Holdal peker på at det i vedlikeholdskontraktene mellom Statens vegvesen og entreprenør står at det skal gå maks sju dager fra man har registrert en skade, til det skal være utbedret.
– Jeg har aldri sett så dårlig vedlikehold på denne strekningen tidligere, sier han.
Mange påkjørsler
Trond Holtvedt i Statens vegvesen er leder for drift i Akershus. Han forteller at entreprenøren for det aktuelle området har meldt om mange påkjørselskader på rekkverket i det aktuelle området.
– Noe av det kan også være brøyteskader, forteller han.
Holtvedt på sin side påpeker at en bøyd stolpe her og der, ikke betyr at rekkverket - eller vaieren er ute av funksjon.
Hoper seg opp
Han bekrefter også at slike mindre skader skal rettes opp i innen syv dager.
– Det kan hope seg litt opp, og som sagt meldte entreprenøren om mange skader i det siste, men arbeidet med å reparere rekkverket skjer fortløpende, forteller han.