- Bare siste året har vi hatt over 200 prosent øking i leseroppslutningen, forteller nettredaktør Tore Stensvold.
Leserne er først og fremst ute etter nyheter og stillingsannonser.
Nettutgaven til Teknisk Ukeblad ble lansert 20. april 1995 og var dermed en av de første nettavisene som startet opp, bare slått av Brønnøysunds Avis og Dagbladet.
– Førsteutgaven var ikke særlig imponerende etter dagens standard. Det var stort sett ren tekst, og nesten ingen bilder, forteller nettredaktør Tore Stensvold.
Etter knappe to års drift begynte Ingeniørforlaget å tenke mer strategisk, og i 1998 ble Jobbguiden.no lansert. Da kunne leserne også søke etter jobb via nettet.
– Det var en stor suksess. Vi var tidlig ute med stillingsannonser på nett, forteller Stensvold.
Annonseselger Svein Grande jobber hardt og intenst og klarte selv i de magreste årene å skaffe tu.no gode inntekter på jobbsidene.
En inngangsport
Visjonen for Teknisk Ukeblads nettutgave var helt fra starten av at tu.no skulle være inngangsporten for alle leserne av Teknisk Ukeblad, pluss andre teknisk interesserte som ville ut på internett.
Nettavisen skulle være den sentrale norske internettleverandøren av informasjon om teknologiske nyheter, teknologi og samfunnspørsmål, nye produkter, kurs og messer. Nettutgaven ble skilt ut som eget aksjeselskap med seks ansatte, og planene var store. Men med dotcom-bølgens fall, ble mye av planene lagt på is.
Nettredaktør Stensvold og webdesigner Asbjørn Goa gikk likevel i gang med en full omlegging av layouten og innholdet.
– Det gikk bra, og endte med en sølvmedalje i konkurransen Årets Avisside, sier Stensvold stolt.
Det er Teknisk Ukeblads journalister som leverer artikler til nettavisen. Rundt 20.000 lesere er innom hver uke, og resultatet i fjor ble på ca. 3,5 millioner kroner. tu.no tjener penger både på stillingsannonser og bannerne på nettsiden.