MILJØ I reportasjen «Ingen enkel CO2-løsning» i Teknisk Ukeblad nr. 37/06 gjør TU det – riktignok i en billedtekst – vanskeligere enn nødvendig å få forståelse for adekvate tiltak mot CO2-utslipp. TU skriver «I Bergen skal flere av bussene sørover erstattes med utslippsfri elektrisk bybane». Selv om det skulle være en «slip of the pen», er det utillatelig å overse at bruk av elektrisk kraft gir CO2-utslipp i form av bakenforliggende brenning av kull, gass eller olje som genererer de ekstra kWh-ene elektrisk drevne transportmidler krever.
Mindre alment kjent er det nok at persontransport med elektrisk jernbane generelt også bruker mer energi enn alternativ busstransport. Dette gjelder ikke bare langdistanse, men også lokaltog, T-bane og trikk (jeg kjenner ikke de konkrete forholdene omkring den planlagte bybanen i Bergen).
Usubsidiert buss er (etter sykkel) den minst energikrevende transportmåten per passasjerkilometer. Usubsidiert er et nødvendig forbehold fordi det sikrer bra passasjerbelegg. Subsidierte ruter kan ha svært lave passasjerbelegg og dermed få høyere energiforbruk per reisende enn personbil.
Kristen Knudsen
cand.oecon.