IT

TU Media kjøper Mediehuset TEK

Blir størst på teknologi og IT.

Milepæl: – Dette kjøpet endrer Teknisk Ukeblad Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser, sier adm. dir. og ansvarlig redaktør, Jan M. Moberg.
Milepæl: – Dette kjøpet endrer Teknisk Ukeblad Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser, sier adm. dir. og ansvarlig redaktør, Jan M. Moberg.
22. juni 2015 - 10:04

Teknisk Ukeblad Media AS har inngått avtale om å kjøpe Mediehuset Tek AS fra Amedia. TU Media overtar 100 prosent av aksjene i selskapet, fra og med 1. september. 

Dermed blir TU Media det største og ledende mediehuset innenfor områdene teknologi og IT i det norske markedet.

Transaksjonen omfatter nettstedene tek.no, teknofil.no, diskusjon.no, insidetelecom.no og gamer.no – i tillegg til Tek-konferansen, som arrangeres vår og høst. Tjenesten prisguiden.no, som hittil har vært en del av Mediehuset Tek, blir skilt ut og er en virksomhet Amedia ønsker å utvikle videre.

TU Media har i dag en samlet digital trafikk på ca. 325.000 unike brukere per. uke (netto tu.no og digi.no, red. anm.). Mediehuset Tek har en trafikk på mer enn 700.000 unike brukere per uke.

Vi åpnet Iphone 6: Vi åpnet iPhone 6: Overraskende enkelt

Når 20 prosent av befolkningen

– Vi ser frem til å få med oss flere dyktige medarbeidere og innarbeidede merkenavn. Kjøpet styrker TU Media AS' posisjon og ambisjon i det norske markedet. Vi vil med dette nå cirka 20 prosent av den lesende norske befolkning ukentlig. Det er trolig verdensrekord for en publisist med fokus på teknologi, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i TU Media AS.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er glad for enigheten med TU Media AS.

– Vi mener det er strategisk og industrielt riktig at disse nettstedene blir eid av noen som har teknologi og IT som sitt kjerneområde, slik TU Media har, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i en kommentar.

Les om: 8 idéer Apple har lånt fra andre

Digital vekst

Styreleder i TU Media og generalsekretær i Nito, Steinar Sørlie, mener oppkjøpet gir TU et betydelig løft. <i>Bilde: Maria Amelie</i>
Styreleder i TU Media og generalsekretær i Nito, Steinar Sørlie, mener oppkjøpet gir TU et betydelig løft. Bilde: Maria Amelie

Styreleder i TU Media og generalsekretær i Nito, Steinar Sørlie, mener det er strategisk viktig for NITO som deleiere at TU Media styrker sin publisistiske og redaksjonelle gjennomslagskraft.

Det gjør vi blant annet gjennom oppkjøpet av Mediehuset Tek. Den gode digital veksten har ført til at stadig flere lesere kjenner til og bruker TU. NITO har 78.000 ingeniører og teknologer som medlemmer, og TU utgjør en viktig uavhengig stemme i samfunnsdebatten for våre medlemmer, sier Sørlie.

Les også: Slik endrer du taster på tastaturet

Må være offensive

Styrelederen poengterer at mediehusets framtid avhenger av at TU media opptrer offensivt og sikrer fortsatt god digital utvikling og vekst.

– Kjøp av Mediehuset Tek vil løfte TU Media betydelig, og gi lavere risiko enn om selskapet skulle ta fatt på fremtidens digitale utfordringer alene.  NITO er derfor svært fornøyd med dette oppkjøpet, sier Sørlie.

Generalsekretær i Tekna og styremedlem i TU Media, Ivar Horneland Kristensen, er enig i at oppkjøpet er strategisk viktig for TU Media.

Kjøpet av Mediehuset Tek vil styrke Teknisk Ukeblads digitale posisjon. Tekna er opptatt av at TU skal være den viktigste kanalen for teknologi og realfag i samfunnet, også digitalt, sier Horneland.

Les også:  Denne varsler når du må bort fra solen

Heldigital

Redaktør for TU.no, Svein-Erik Hole, mener oppkjøpet passer godt med holdningene innad i TU Media.

Redaktør for TU.no, Svein-Erik Hole, mener oppkjøpet av Mediehuset Tek passer godt med TU Medias offensive holdning. Foto: Eirik Helland Urke <i>Bilde: Erik Helland Urke</i>
Redaktør for TU.no, Svein-Erik Hole, mener oppkjøpet av Mediehuset Tek passer godt med TU Medias offensive holdning. Foto: Eirik Helland Urke Bilde: Erik Helland Urke

– Mediehuset Tek er et heldigitalt selskap med ansatte som evner å se nye muligheter når markedet endrer seg. Dette passer godt inn med de offensive holdningene i TU Media, sier Hole.

Hole legger vekt på at Mediehuset Tek, tu.no og digi.no vil komplettere og utfylle hverandre.

Tek vil tilføre oss mye: Diskusjon.no er Norges største og beste diskusjonsforum for teknologi. Tek-nettverkets redaksjoner har ellers et solid grep om dekning av forbrukerteknologi, sier Hole.

Daglig leder og ansvarlig redaktør i Mediehuset TEK, Per-Øyvind Skard. <i>Bilde: Mediehuset TEK</i>
Daglig leder og ansvarlig redaktør i Mediehuset TEK, Per-Øyvind Skard. Bilde: Mediehuset TEK

At de to medieselskapene komplementerer hverandre, mener også daglig leder og ansvarlig redaktør i Mediehuset TEK, Per-Øyvind Skard.

Produktene utfyller hverandre godt. TU tar med oppkjøpet den ledende posisjonen IT, Tele og Energi, sier Skard.

Les også: Slik skal sensorer og big data ta over styring av byene

Endrer TU

TU Media har de siste par årene lagt betydelige ressurser i digital kommersiell og redaksjonell produktutvikling. Med kjøpet av Tek, vil TU Media bli tilført både nye produkter og kompetanse innenfor viktige og attraktive områder.

– Dette kjøpet endrer TU Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser. Dette er viktige områder for oss å vokse på, sier Jan Moberg. 

Les også: Slik får du ladet mobilen uten stikkontakt eller PC  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.