I oktober neste år skal Norge delta på Verdensutstillingen EXPO 2020 i Dubai. Tema for den norske paviljong er «Norge som havnasjon», og er i tråd med regjeringens havstrategi, der målet er at Norge skal ha ledende posisjon i verden.
Innovasjon Norge utlyste i fjor høst anbudskonkurransen om hvem som skal bygge Norges paviljong. I februar ble vinnerne kåret.
– Vinnerne har forstått og ivaretatt temaet på en kul måte. Bygget ser ut som et maritimt fartøy, der inngangen er på havbunnen, og fra den går det ramper oppover til man når havoverflaten, beskriver prosjektdirektør Dag Olav Koppervik fra Innovasjon Norge, som har byggherreansvar.
La ikke «politisk verdige arbeidsplasser» stenge døra for et nytt industrieventyr
Fasader i tre eller aluminium?
Bygget skal reises i et samarbeid mellom Rintala Eggertsson Architects, Expomobilia og Five Currents. Arkitektene har kommet med to ulike designforslag til fasadekledning, og prosjektstyret, som består av representanter fra bedrifter, LO, NHO og Innovasjon Norge skal ta en beslutning om hvilket forslag de skal gå for, helst før påske, forteller Koppervik.
Det store spørsmålet er om byggets fasadekledning skal bygges i tre eller aluminium. Hva syns du? Se på bildene og stem nederst i artikkelen.
Begge materialene er gode alternativer som representerer norsk industri, men det er delte meninger, forteller Koppervik.
– Bygget skal ligge på hjørnetomt i nærheten av en av inngangene, så vi vil få mye eksponering, sier han.
Han påpeker at det er viktig å få vist frem norsk industri, enten om det er aluminiumsproduksjon og historiefortelling tilbake til Sam Eyde, eller om det er å vise hvor langt vi har kommet innen treteknologi, samt fortelle om tretradisjoner fra norsk skipsfarthistorie.
Arkitektene har dialog med Moelven Industrier, som blant annet har levert materialer til verdens høyeste trebygg, Mjøstårnet. Koppervik forteller at Expo ser med stor interesse på tre-forslaget, særlig med tanke på bærekraft og ressursbesparelser. FNs bærekraftsmål ligger til grunn for hele utstillingen, og Expo 2020 har kommet med en rekke krav til miljøvennlig bygging, drift og materialforbruk.
Noe annet beslutningstakerene må vurdere, er det som Koppervik oppfatter at få av de andre utstillerlandene har tenkt på.
– I Dubai skjer to ting. Det støver veldig, utstillingen ligger i nærheten av en ørken. I tillegg regner det av og til om vinteren, og da er det sølevann som detter ned fra himmelen. Så vi må velge et design som tåler varme og spyling, og der vi slipper å vaske mange ganger om dagen, sier han.
Gigafabrikk er skrinlagt: – Selger ut kompetansen og mister verdiskaping
Vil ta med paviljongen hjem
I mai vil Innovasjon Norge utlyse del to av anbudskonkurransen, som går på innvendig design. Her er Koppervik opptatt av at hele Norges havromsteknologi skal vises frem og sanses. Alle temaer, fra Subsea, olje og gass, fornybar energi, autonome fartøy til satelitt- og navigasjonssystemer, skal få plass.
– Vi ser for oss at man skal lukte, se og høre hav. Med blant annet hollstisk
projeksjon av fiskestrømmer. Vi skal vise fremtiden innen havrom, og ha klare referanser til FNs bærekraftsmål, det er en forutsetning, sier han.
Eksklusivt til TU forteller han at de er i dialog med to store norske aktører, en fra martim-industri og en fra bygge- og eiendomsbransjen, som har vist stor interesse for å sette opp paviljongen i Norge etter utstillingen, og gjøre den om til et opplevelsessenter.
Innovasjon Norge har besluttet å leie paviljongen av tilbyder, grunnet begrenset budsjett på totalt 80 millioner kroner. Siden de ikke eier bygget har de derfor bedt eierne, Rintala Eggertsson Architects og Expomobilia utrede hva det vil koste å bygge paviljongen på en slik måte at det er mulig å ta den ned og transportere den hjem. Koppervik antar at det kan koste et sted mellom 15 til 20 millioner kroner å sette opp bygget i Norge.
– Det er renere i havet rundt oljefeltene i Brasil enn på Rios strender
– Aldri før har Norge tatt med en paviljong hjem. Når vi fikk forslaget med skipet, så vi at vi kan lage en opplevelsesreise innen hav i bygget. Derfor har vi også orientert Forskningsrådet og Nærings- og fiskeridepartementet om muligheten til å gjøre om paviljongen til et opplevelsessenter i Norge, sier han.
– Vi bestemmer ikke, men det er en fantastisk mulighet, avslutter han.