En ny Mjøsbru i tre skal bli neste kapittel i innovativ bruk av tre i Norge. Det ønsker Fylkesmannen i Innlandet, Oppland fylkeskommune og Hedmark fylkeskommune, som i brevs form ber Regjeringen om å bidra til et slikt valg.
![Fv. fylkesråd Per Gunnar Sveen, Hedmark, statssekretær Ingvild Ofte Arntsen, politisk rådgiver Erlend Kjensrød, komiteleder Kjersti Bjørnstad, Oppland og fylkesmann Knut Storberget. <i>Foto: Oppland fylkeskommune</i>](https://images.gfx.no/290x/2478/2478874/Mjosbru%2520i%2520tre.jpg)
– En Mjøsbru i tre vil utvilsomt bli et nasjonalt landemerke. Den vil også bli verdens lengste i sitt slag, og med det bli et signalbygg som en driver i utviklingen av trebasert verdiskaping regionalt og nasjonalt. Slik vil en Mjøsbru i tre også være et viktig bidrag til å nå målene i regjeringens skog- og trestrategi, hevder de.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
De viser også til at skog- og trenæringa gir grunnlag for 3,5 milliarder kroner i årlig verdiskaping og 8.000 arbeidsplasser i Innlandet.
– I samsvar med Innlandets satsing på trebasert verdiskaping har Fylkesmannen og de to fylkeskommunene vært sterke pådrivere for at den nye Mjøsbrua knyttet til ny firefelts E6 må bygges i tre. Statens vegvesen har gjennomført et eget utredningsprosjekt for ny firefelts Mjøsbru i tre. Her ble to brualternativer utredet; en betongbru og en trebruløsning. Begge alternativer er prosjektert med 100 års levetid og utformet med mål om å sikre optimale konstruksjoner for drift og vedlikehold, heter det i skrivet fra Oppland og Hedmark.