Mens veiutførelse og gangbroer har fått internasjonale priser for både miljø og teknisk utførelse, har trafikkgrunnlaget så langt bare gitt driftsunderskudd.
Det er særlig tungtrafikken som har holdt seg unna Oslofjorden. Å få tunge kjøretøy bort fra trafikken gjennom hovedstaden, var nettopp ett av argumentene til forkjemperne for byggingen av tunnelenen under Oslofjorden.
På ettårsdagen for åpningen sist sommer var døgntrafikken 3600 biler, 600 under kalkylen på 4200 melder Statens Vegvesen. Siden sommeren 2001 har imidlertid trafikken gått sakte men sikkert oppover, og ved nyttår var årsdøgntrafikken (ÅDT) økt til 3900 biler.
Lysere fremtid
Nå ser vegvesenet lyset i tunnelen og håper at målet om 4200 ÅDT nåes i løpet av 2002. Men kjøremønsteret til tungtrafikken er det verre å få endret. Foreløpig utgjør denne bare 5 prosent av alle trafikk på forbindelsen mot 15 prosent i gjennomsnitt på alle landets veier. Grunner til denne svikten kan være flere: blant annet pris og betalingsmåte. Veiutbyggerne håper flere lastebilsjåfører vil ta sjansen på å dukke ned under Oslofjorden når Autopass innføres til våren.