Det er en strekning på 14,2 kilometer der det i dag er et ferjesamband på 6,8 kilometer (Seivika-Tømmervåg).
Konklusjonen er at en undersjøisk tunnel vil koste i overkant av 2,5 milliarder kroner og en flytebru med skipspassasje 4,5 milliarder kroner.
Med andre ord er tunnel 2 milliarder kroner billigere enn bru, selv om lengden på tunnelprosjektet vil bli betydelig lengre enn bruprosjektet. Total veilengde for tunnel er 18,7 kilometer og for bru 11,5 kilometer.
Årsdøgntrafikken med ferja over Talgsjøen er i underkant av 900 personbilenheter, så dette ferjefrie sambandet ligger trolig et stykke fram i tid. Ifølge Tidens Krav er stemningen for en løsning med bru stor, noe som gjør finansieringen enda mer krevende. Ordførerne i Aure og Smøla kommuner, Ingunn Oldervik Golmen og Roger Osen, mener begge at en bruløsning er å foretrekke. De tror dessuten at en bruløsning vil gi en formidabel turisteffekt.