Det er en strekning på 14,2 kilometer der det i dag er et ferjesamband på 6,8 kilometer (Seivika-Tømmervåg).
Konklusjonen er at en undersjøisk tunnel vil koste i overkant av 2,5 milliarder kroner og en flytebru med skipspassasje 4,5 milliarder kroner.
Med andre ord er tunnel 2 milliarder kroner billigere enn bru, selv om lengden på tunnelprosjektet vil bli betydelig lengre enn bruprosjektet. Total veilengde for tunnel er 18,7 kilometer og for bru 11,5 kilometer.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Årsdøgntrafikken med ferja over Talgsjøen er i underkant av 900 personbilenheter, så dette ferjefrie sambandet ligger trolig et stykke fram i tid. Ifølge Tidens Krav er stemningen for en løsning med bru stor, noe som gjør finansieringen enda mer krevende. Ordførerne i Aure og Smøla kommuner, Ingunn Oldervik Golmen og Roger Osen, mener begge at en bruløsning er å foretrekke. De tror dessuten at en bruløsning vil gi en formidabel turisteffekt.