Midtre kryssing av Oslofjorden er et naturlig ledd i E18, en transkandinavisk rute fra Sørvestlandet til Stockholm, Helsingfors og St. Petersburg. I Norge går den foreløpig fra Ørje til Kristiansand, på det som er en innebygd trafikkakse for Oslo-Drammen, og dessuten en overordnet samlevei for byene i Vestfold og Grenland. Dette blir ingen varig løsning. I fremtiden må E18 gå strakt forbi Oslo og byene i vestre Viken. Det må bli felles motorvei for hele Sørvestlandet – fra Agder til Haugalandet – over Hurum mot Ørje. Et våkent riksstyre bør vurdere og eventuelt innregulere en korridor for en slik forbindelse.
Oslofjorden mellom Hurum og Vestby ligger så godt skjermet mot vind og bølger at den kan krysses på en stålbuebro som er spent opp mellom strendene. Oppspenningen kan skje ved at rørbuer fylles av komprimert gass under høyt trykk. Denne brotypen er så vidt vites ennå ikke gjennomregnet og uteksperimentert. Men skissemessige forarbeider tyder på at dette bør gjøres –kanskje i den undersøkelsen av alternativer for kryssing av Høgsfjorden som Rogaland fylke synes å ville forlange. Et alternativ der er plattformbro – antagelig med seilløp under oppspent stålbue.
Erik Ødegård