Den farlige strekningen går mellom Dale og Alvestad. I løpet av en normal vinter blir denne vegen stengt på grunn av ras eller rasfare flere ganger. Når det skjer, blir det gamle fergesambandet mellom Alvestad og Bjørnerå lenger vest på øya midlertidig gjenopprettet. Sambandet ble nedlagt i 1996 da den 4 km lange Toppentunnelen ble åpnet.
Nå er det Liantunnelen som står for tur. Den er 1,7 km lang. Den som skal drive den, får også en del å gjøre i dagen. Oppdraget omfatter sprenging av begge forskjæringene, støp av to portaler med en samlet lengde på 60 meter, anlegg av 600 meter veg i dagen og bygging av en 200 meter lang ledevoll. ÅDT er ikke høyere enn ca. 150, så det trengs ikke større profil i tunnelen enn T 5,5. I kurvene utvides profilet til T 8,5 av hensyn til sikten.
De totale utgiftene for prosjektet vil komme på rundt 100 millioner kroner, hvis Vegvesenets beregninger stemmer. Tunnelen inngår i fylkesveg 15, men fylkeskommunen dekker ikke alt. Staten bidrar med rassikringsmidler, og Harstad kommune gir også et bidrag fordi en skole på vestsiden av øya kan legges ned når tunnelen er klar til bruk. I dag er det ingen som ønsker skoleskyss med buss under det rasfarlige fjellet.
Tunnelen skal være ferdig sent på høsten 2010. Den romslige fristen skyldes at jobben er komplisert, blant annet skal det bygges 1 700 kvadratmeter tørrmurer i det bratte terrenget. Byggeleder Pål-Eirik Pedersen i Region Nord tror også det kan være en gevinst å hente ved å sette fristen så sent. - Vi får ofte bedre priser når vi gir entreprenørene god tid, sier han.