Det har vært flere omfattende tunnelbranner de siste sju-åtte årene: Det er nok å nevne Skatestraumtunnelen, Gudvangatunnelen og Oslofjordtunnelen. Ingen mennesker omkom i noen av brannene, men det skyldes altså ren flaks.
Thorer Thoresen er ansvarlig for tunnelsikkerhet i brann- og redningsvesenet i Follo i Akershus, og har selv vært i nærkontakt med flere branner i den beryktede Oslofjordtunnelen.
Under tunnelsikkerhetskonferansen i Stavanger 7. september fortalte han om hva vi har lært av brannene i denne tunnelen, og han var klar i sin konklusjon: – Vi kommer til å få tunnelbranner som tar liv. Vi har hatt flaks så langt.
Har vi lært noe?
Thoresen snakket naturlig nok kun om sine førstehåndserfaringer med Oslofjordtunnelen, en tunnelen med en ÅDT på rundt 9000 og som av forskjellige årsaker er stengt rundt 250 ganger i året. I mai i år oppsto på ny en ganske stor brann i tunnelen da en lastebil tok fyr. Årsaken her og i noen andre tilfeller: Utenlandske vogntog med forholdsvis liten motor kjører på maksimalt for å ha fart opp den bratte stigningen fra bunnen av tunnelen. Motoren blir overopphetet og tar fyr.
– Hva lærte vi av brannen i mai, spurte Thoresen, og ga selv svarene fra sitt ståsted.
* Brannvesenet må varsles så fort som mulig.
* Tunnelbrannene hittil har vært på så lite som 20-30 % av det verste tenkelige scenarioet. Brann- og redningsetaten må ha mannskap og kapasitet til å takle mye større branner. Det har de ikke i dag.
* Etaten har etablert en nødvendig funksjon som kommunikasjonssjef når de er i aksjon.
* Sambandet fungerer ikke så bra som planlagt under brannene, dels fordi det blir for mye støy fra viftene. Det må løses.
* De 25 evakueringsrommene bygd i Oslofjordtunnelen etter 2011-brannen er en suksess. I mai reddet de to liv.
– Om evakueringsrommene ikke er i henhold til EU-direktiv så redder de faktisk liv, sa Thoresen fra Follo brann- og redningsetat.
Brannene starter i motoren
Rolf Mellum fra vegavdelingen i Havarikommisjonen kunne bekrefte mange av inntrykkene til Thoresen.
– Alle nylige tunnelbranner - med ett unntak – har startet i motorrommet på et vogntog. Bremsesvikt er ikke hovedproblemet. Og de små sekskilos brannslokkerne som vogntogene er utstyrt med gjør liten forskjell når det har begynt å brenne, fortalte Mellum.