Det er en rammeøkning på 142 prosent i forhold til handlingsprogrammet 2006-2009, og skyldes i hovedsak behovet for å gjennomføre strakstiltak i tunneler etter tunnelinspeksjoner.
Dekker ikke behovet
Inspeksjonene, som ble gjennomført på samtlige tunneler i riks- og fylkesveinettet etter raset i Hanekleivtunnelen, avdekket et behov for 300 millioner kroner til nødvendige strakstiltak bare på riksveinettet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tiltakene varierer fra ekstra bolting til omfattende sikringsarbeider. Blant annet må Grimstadporten på E18 i Aust-Agder og to tunneler på riksvei 37 Tinnsjøvegen i Telemark sikres mye mer omfattende i dag.
Regjeringen øremerker likevel ikke mer enn 220 millioner kroner til strakstiltak.
Vann- og frostsikring
Budsjettposten skal nemlig også dekke utskifting av vann- og frostsikringen i tunnelene mellom Ålesund og Ellingsøy, og mellom Ellingsøy og Valderøy på riksvei 658 i Møre og Romsdal. Også arbeidet med å skifte vann- og frostsikringen i Freifjordtunnelen på riksvei 70 i samme fylke skal starte opp. Deler av investeirngskostnadene forskutteres av fylkeskommunen og de berørte kommunene.
Programmet for oppgradering av basisutstyr for brannsikkerhet i eksisterende tunneler videreføres.