Tunneler blir alltid mellom 50 og 100 prosent dyrere enn forutsatt. Årsaken er mangelfulle geologiske undersøkelser på forhånd. Det skriver danske Ingeniøren.
Svensk forskning
Det er en svensk avhandling gjennomført av dr.techn. Peter Lundman ved Luleå Tekniske Universitet som viser dette, og det er nesten aldri unntak.
Lundman har vurdert 20 forskjellige tunnelprosjekter i Sverige. Hans forskning viser at det er i de tidlige stadiene av prosjektene at det går galt. Avhandlingen er basert på intervjuer med prosjektledere og entreprenører.
Det er usikre og feilaktige kalkyler som må ta ovedansvaret for at tunnelene blir dyrere enn beregnet. Det er de geologiske undersøkelsene som svikter mest.
Geologisk usikkerhet
– De geologiske usikkerhetene er store, vil man bli bedre burde man generelt sett investere mer i undersøkelser, alternativt burde usikkerhetene avspeiles i kostnadsberegningene, sier han i en pressemelding.
Lundman mener også at det mangler en kunnskapsbank med analyser av gjennomførte prosjekter som kan brukes når nye prosjekter skal kalkuleres
Skrekkeksempelet
Skrekkeksempelet er tunnelen gjennom Hallandsåsen på grensen mellom Skåne og Halland i Sverige. Der har anleggsarbeidene pågått i 19 år. En bane som skal gå gjennom tunnelen skulle vært i drift i 1996, nå ser det ut til at den blir klar først i 2015.
Prisen var opprinnelig budsjettert til mindre enn en milliard svenske kroner. Nå ser det ut til at prisen ender på 10,5 milliarder kroner.
Ifølge avhandlingen til Lundman var budsjettet basert på at fjellet var helt uproblematisk. I virkeligheten besto det av den verst tenkelige blanding av forskjellige bergarter.