Norsk tunnelteknologi er ikke så dårlig som mediene ofte gir inntrykk av.
Det hevder forskningsleder Eivind Grøv på Sintefs avdeling for berg- og geoteknikk. Porteføljen til forskningsstiftelsen tyder på at han har rett.
Utlendingene kommer strømmende til for å få råd og hjelp med sine tunneler.
Singapore
– Sammen med Multiconsult jobber vi med et stort oljelager som skal bygges i fjellhaller i Singapore. Grøv forteller at de to norske bedriftene har en rolle som project manager, en slags kombinasjon av prosjektledelse og byggherrens kontrollør av de prosjekterende.
Myndighetene i Singapore ønsker å utnytte undergrunnen bedre enn i dag. Det kan være aktuelt å flytte både lagerkapasitet og infrastruktur ned i sandsteinen. Da henvendte de seg til norsk ekspertise.
– Foreløpig er det rene forundersøkelser, men det kan bli mer, sier Grøv. Det er en komplisert plan, blant annet fordi det er komplisert infrastruktur som allerede ligger i grunnen.
Hongkong
I Hongkong er 6700 mennesker stuet sammen per kvadratkilometer. De produserer mye kloakk. Sintef er hyret inn av en lokal konsulent for å hjelpe til med en 25 km lang kloakktunnel, der det meste går rett under Hongkongs skyline og fem km er undersjøisk tunnel.
– Vi ble koplet inn fordi første fase av prosjektet endte i retten grunnet dårlig vanntetting. Byggherren stilte som krav ved utlysningen at det var skandinavisk tunnelkompetanse med. Der er vi med sammen med Norconsult. Kontrakten er på fem millioner krone, sier Grøv.
Island
Hvalfjordus-tunnelen på Island er sprengt, trafikkøkningen har vært formidabel og de har behov for nok et løp til den undersjøiske tunnelen sin. – Vi er koplet inn sammen med en islandsk partner. Om prosjektet blir gjennomført, skal vi være byggherrens eksperter.
Færøyene
Øysamfunnet Færøyene har tidligere bygget to undersjøiske tunneler etter norske standarer. Nå er ytterligere to 12 kilometer lange tunneler på gang. Sintef er hyret inn for å hjelpe til med jobben som vil gjøre det mulig å kjøre ferjefritt over store deler av øygruppen.
Det samme gjør Sintef på Åland, der myndighetene ønsker å knytte to øyer sammen for å unngå ferjeforbindelsen.
Kina
– Vi har jobbet knallhardt og lenge mot Kina, sier Grøv. Det gir nå uttelling. I en 18 kilometer lang to-løps tunnel vil kineserne nå ha bergrom med belysning for å bryte monotomien i den lange tunnelen. Akkurat som Vegvesenet har gjort i Lærdalstunnelen. – Vi har gitt råd om hvordan de bør gjøre det for å få best mulig avlastning for trafikantene.