Siemens ga et anbud på SRO-installasjonene som lå 150 000 kroner lavere enn Aventis anbud, men det ble avvist av byggherren.
Bjørnegårdtunnelen er en 2,3 km lang to-løps tunnel i Bærum kommune. Den inngår i ny E16 mellom Sandvika og Wøyen som er planlagt åpnet mot slutten av 2019.
Kontraktene som er underskrevet nå, gjelder arbeid både inne i tunnelen og utenfor.
SRO-jobben omfatter levering og montering av utstyr, blant annet 144 variable skilt, 324 kjørefeltsignaler, 118 ITV-kameraer og to ITV-skap, 65 SSA-skap med styreenheter, 13 bommer og 41 nødstasjoner.
Elektrojobben omfatter blant annet levering og montering av 88 km kabler, tre UPS-anlegg og tre hovedtavler. Tunnelen får til sammen 1 653 armaturer og 48 vifter. Levering av disse inngår ikke i elektrokontrakten, men Infratek skal montere armaturer og tilkoble både armaturer og vifter.
Det vil ta noe tid før Aventis og Infrateks folk dukker opp i tunnelen. Den første tiden vil gå med til samhandling med Vegvesenet, og til bygging av skap og utprøving av signalanleggene.
Bjørnegårdtunnelen tar av fra Kjørbotunnelen hvor trafikken på E16 går nå. Det meste av sprengningsarbeidet vil bli fullført i løpet av oktober eller november, men en liten bit inn mot Kjørbotunnelen vil bli stående igjen. Den skal tas så sent som mulig for at ikke trafikken på E16 skal forstyrres av tunnelarbeidet.