I motsetning til Mesta er Vinje Industri en nykommer i tunnelbransjen. Selskapet holder til i Kristiansand. Inntil nylig jobbet det mest med oljerigger.
Hvis ingen klager på Vegvesenets innstilling innen 10. oktober, skal sørlendingene oppgradere Fretheimtunnelen og Onstadtunnelen for 38,046 millioner kroner. Begge inngår i E16, og begge ligger mellom Gudvangatunnelen og Lærdalstunnelen.
Mesta får Eidfjordtunnelen på riksveg 7 hvis ingen klager. Fristen for å gjøre det går ut neste uke. Kontraktsummen blir ca. 32,8 millioner kroner hvis jobben går til Mesta.
Vegvesenets innstillinger vil neppe heve mange øyenbryn. Begge firmaene hadde en ledelse på over 16 prosent da anbudene ble åpnet.
Samkjøring med Gudvangatunnelen
De to tunnelene i Aurland er ikke blant de lengste. Fretheimtunelen er 1 363 meter lang, Onstadtunnelen er 673 meter. Oppdraget gjelder bare elektro- og SRO-installasjoner. I den lengste tunnelen blir det også utført sprengningsarbeid av Flage Maskin fra Voss.
Tunnelene skal være åpne for vanlig trafikk på dagtid. Oppgraderingen kan bare foregå på nettene. Da blir trafikken på E16 avviklet med kolonnekjøring.
Kolonnene i de to tunnelene vil bli samkjørt med kolonnene i Gudvangatunnelen som også blir oppgradert og som også ligger i Aurland kommune. Hensikten er hindre at bilister må vente lenge to ganger for å slippe gjennom tunnelene.
Mest elektro i Eidfjordtunnelen
Eidfjordtunnelen er 2 070 meter lang. Den følger vestsiden av Eidfjordvatnet. I 2014 fikk den ny vann- og frostsikring. Det nye oppdraget dreier seg hovedsaklig om elektro- og SRO-installasjoner, men det er også noe sprenging og pigging.
Som i Aurland skal det også være fri ferdsel om dagen i Eidfjordtunnelen. Oppgraderingen må foregå om natten da det blir kolonnekjøring.
1. september neste må begge oppdragene være fullført.