Membranen det er snakk om har vært produsert i over 20 år, og brukt i en rekke store tunneler i Europa. Det Rolf Jakonsen, og hans nystartede firma XiiT har gjort, er å få modifisert produktet til å inneholde en isolasjon som fungerer som frostsikring.
Til det norske markedet skal det i første omgang produseres tre tykkelser av XiiT-Foam®, på henholdsvis 6, 12 og 20 millimeter. Standarden er i dag 6 mm og 12mm.
– Ved tunnelinnløp og -utløp, som er den delen av tunnelen som vanligvis utsettes for mest frost, er det i flere prosjekter montert doble lag med XiiT-Foam avhengig av frostbeskyttelseskrav, forteller Rolf Jakobsen til Veier 24.
Får ja til Norges første solkraftverk med batterier
Entreprenørene «står i kø»
Han forteller at han nylig har startet introduksjonen i det norske markedet, men entreprenørene nærmest står i kø for å få vite mer om dette produktet. Det skyldes kanskje første og fremst mulighetene for å spare store beløp sammenlignet med dagens tradisjonelle metoder.
-Det er fordi denne metoden representerer store miljø- og kostnadsbesparelser ved at man slipper å bruke tradisjonell brannbeskyttelse av betong, sprøytebetong og armering. I dag er den mest brukte løsningen å bruke PE-skum eller matter, for så å legge minimum 8 cm med sprøytebetong utenpå, eller bruke betongelementer, for å tilfredsstille kravene til brannsikring. Ved bruk av XiiT-Foam® kreves dette ikke.
– Besparelsen er 100 kubikkmeter sprøytebetong for hver 1000 kvadratmeter tunnelhvelv, forteller Jakonsen.
25 års erfaringer
Membranen kan monteres direkte på fjell direkte på fjellet ved hjelp av plastplugger. Men også på sprøytebetong og på betongelementene der man ønsker vann- og frostsikring i tunnellen.
Membranen består av tre sjikt; Inn mot den synlige delen av tunnelen består av en membran som er såpass hardt at det representerer en mekanisk motstand, sammtidig som den har en brannhemmende effekt. I midten ligger et isolerende sjikt, med varierende tykkelse ut fra ønsket frotsikringeffekt. Innerst mot fjellet er det en membran som gir mekanisk motstand, drenering og har en sveisbar overflate.
Rolf Jakobsen forteller at XiiT-Foam er montert i over 3 millioner kvadratmeter over en periode på over 25 år i alle typer tunneler. Alt av høytrafikkerte vei - og togtunneler, fra kalde Sveits og Island til varme Spania og Italia.
Skipsfartstopp: – Vi er enda lengre unna klimamålene