Tunnelsikkerhet: Endelig kommer det et alternativ til PE-skum

Rolf Jakobsen, gründeren bak blant annet  Foamrox-produktene, mener han nå har utviklet produktet som kan avløse PE-skum som vann og frostsikring i tunneler, og som i tillegg tilfredstiller myndighetenes krav til brannbeskyttelse.

Rolf Terje Jakobsen, mannen bak Foamrox-produktene, har sikret seg rettighetene i hele Norden til en ny type vann- og frosting for tunneler.
Rolf Terje Jakobsen, mannen bak Foamrox-produktene, har sikret seg rettighetene i hele Norden til en ny type vann- og frosting for tunneler. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. nov. 2023 - 20:13

Membranen det er snakk om har vært produsert i over 20 år, og brukt i en rekke store tunneler i Europa. Det Rolf Jakonsen, og hans nystartede firma XiiT har gjort, er å få modifisert produktet til å inneholde en isolasjon som fungerer som frostsikring. 

Til det norske markedet skal det i første omgang produseres tre tykkelser av XiiT-Foam®, på henholdsvis 6, 12 og 20 millimeter. Standarden er i dag 6 mm og 12mm.

– Ved tunnelinnløp og -utløp, som er den delen av tunnelen som vanligvis utsettes for mest frost, er det i flere prosjekter montert doble lag med XiiT-Foam avhengig av frostbeskyttelseskrav, forteller Rolf Jakobsen til Veier 24.

Kraftverket vil ha en forventet strømproduksjon på i underkant av 8,5 gigawattimer i året. Anlegget vil ligge i et område som Løvenskiold  tidligere har brukt til skogsdrift.
Les også

Får ja til Norges første solkraftverk med batterier

Entreprenørene «står i kø»

Han forteller at han nylig har startet introduksjonen i det norske markedet, men entreprenørene nærmest står i kø for å få vite mer om dette produktet. Det skyldes kanskje første og fremst mulighetene for å spare store beløp sammenlignet med dagens tradisjonelle metoder.

-Det er fordi denne metoden representerer store miljø- og kostnadsbesparelser ved at man slipper å bruke tradisjonell brannbeskyttelse av betong, sprøytebetong og armering. I dag er den mest brukte løsningen å bruke PE-skum eller matter, for så å legge minimum 8 cm med sprøytebetong utenpå,  eller bruke betongelementer, for å tilfredsstille kravene til brannsikring. Ved bruk av XiiT-Foam® kreves dette ikke.

– Besparelsen er 100 kubikkmeter sprøytebetong for hver 1000 kvadratmeter tunnelhvelv, forteller Jakonsen.

25 års erfaringer

Membranen kan monteres direkte på fjell direkte på fjellet ved hjelp av plastplugger. Men også på sprøytebetong og på betongelementene der man ønsker vann- og frostsikring i tunnellen.

Membranen består av tre sjikt; Inn mot den synlige delen av tunnelen består av en membran som er såpass hardt at det representerer en mekanisk motstand, sammtidig som den har en brannhemmende effekt. I midten ligger et isolerende sjikt, med varierende tykkelse ut fra ønsket frotsikringeffekt. Innerst mot fjellet er det en membran som gir mekanisk motstand, drenering og har en sveisbar overflate.

Rolf Jakobsen forteller at XiiT-Foam er montert i over 3 millioner kvadratmeter over en periode på over 25 år i alle typer tunneler. Alt av høytrafikkerte vei - og togtunneler, fra kalde Sveits og Island til varme Spania og Italia.

Administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime Cleantech mener regjeringen har kastet maritime klimaambisjoner på båten i forslaget til neste års statsbudsjett.
Les også

Skipsfartstopp: – Vi er enda lengre unna klimamålene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.