Ifølge NRK kan prisen også bli høyere.
I tre av tunnelene må store deler av tunneltaket byttes ut. Også de andre tunnelene må gjennom utbedringer, og regningen går til Staten.
- Største skandale
Både FrP og Høyre mener de usikre tunnelene i Vestfold er den største veiskandalen i nyere norsk historie.
- Ifølge de kostnadsberegningene som er gjort nå, er det vel ikke tvil om at dette vil være en av de største skandalene innenfor norsk samferdsel, sier Bård Hoksrud (FrP) til NRK. Han er medlem i transportkomiteen på Stortinget.
Også Høyres representant i komiteen, Trond Helleland, kaller saken en skandale.
- Jeg vil si at dette er en av de aller største samferdselspolitiske skandalene Norge har opplevd, og den bør få konsekvenser, sier han til NRK.
To milliarder til vedlikehold
VG skriver i dag at det ifølge beregninger fra Opplysningsrådet for Vegtrafikk trengs hele to milliarder til sikring og vedlikehold av tunneler på landsbasis.
Vedlikeholdet dreier seg særlig om alarmtelefoner som ikke virker, defekte lysanlegg, ventilasjonsanlegg som stopper og dårlig veidekke i tunnelene.
- Vedlikeholdsbehovet er størst på Vestlandet, der det er flest tunneler, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen til VG.
- Etterslepet på to milliarder kroner bare på tunneler er et altfor høyt tall, sier statssekretær Steinulf Tungesvik (Sp).